Rektor: Nyt gymnasium har social slagside

Gymnasiereformens fokus på tværfaglighed og selvstændigt arbejde risikerer at gøre skade på elever, som ikke kommer fra boglige hjem, hvor far og m...

Slettet Bruger,

19/02/2008

Gymnasiereformens fokus på tværfaglighed og selvstændigt arbejde risikerer at gøre skade på elever, som ikke kommer fra boglige hjem, hvor far og mor holder hånd i hanke med deres barns uddannelsesforløb. Det mener en af gymnasiereformens hidtidige støtter, rektor fra Aurehøj Gymnaisum og tidligere formand for gymnasierektorerne Marianne Zibrandtsen, ifølge Berlingske Tidende.

"Deres begavelse fejler ikke noget. De klarer sig fint nok i grundskolen, og vi har brug for dem på arbejdsmarkedet. De hører hjemme i gymnasiet og har brug for de lidt højere niveauer i sprog og matematik. Men de er meget afhængige af læreren, fordi deres forældre ikke kan komme med de nødvendige tilbagemeldinger til dem," siger Marianne Zibrandtsen til Berlingske Tidende.

Som gymnasieundervisningen er skruet sammen efter reformen, kræver den for meget af mange elever, som ikke får opbakning hjemmefra, mener hun.

"Alt det her med flerfaglighed på kryds og tværs kræver høje abstraktionsniveauer. Det er noget man vokser sig i stand til at kunne i løbet af et gymnasieforløb ved løbende at have nogle at tale kvalificeret med for at kunne løfte sig op over tingene og se det i et nyt perspektiv. Det er det allersværeste for de unge, der kommer fra hjem, hvor forældrene ikke har en længerevarende uddannelse, og de unge, vi så gerne vil have til at tage en uddannelse," siger Marianne Zibrandtsen.

[email protected]

Kilde: