Milliarder til uddannelse af offentligt ansatte giver ikke bedre service

Slettet Bruger,

03/07/2007

Læg pengene i en stor bunke, og sæt en tændstik til. Det varmer, men ellers skal man ikke forvente at få noget ud af det. Det kan blive konsekvensen af regeringens plan om at bruge milliarder på meruddannelse af offentligt ansatte, advarer en rapport fra Anvendt Kommunal Forskning (AKF) ifølge dagbladet Information.

"Vi ved uendelig lidt om det. Det er langtfra nogen given sag, at bedre uddannet personale fører til bedre service for borgerne," siger forskningschef bag projektet, Henrik Christoffersen, til Information.

Med sin trepartsaftale afsætter regeringen 1,8 mia. kr. til en forbedring af den offentlige sektor, med vægt på efteruddannelse. Men disse penge kan vise sig at være spildte, hvis målet er at sikre bedre service til borgerne.

Offentligt ansatte har allerede meget uddannelse
Undersøgelsen fra AKF viser, at offentligt ansatte allerede er meget veluddannede - endda i højere grad end deres kolleger i det private. Især de store kommuner har veluddannede ansatte, men dette har ikke ført til et højere serviceniveau, påpeger rapporten.

Bekymringen om, at efteruddannelse er penge ud af vinduet, deles af lektor og leder på Institut for Statskundskab ved Syddansk Universitet, Niels Ejersbo.

"Når man smider så mange penge efter uddannelse, er man med til at gøre det til et mantra. Men man er nødt til samtidig at se på rammerne på arbejdspladsen og medarbejdernes vilkår i øvrigt," siger han.

V: Denne gang lykkes det
Venstres arbejdsmarkedsordfører Jens Vibjerg indrømmer, at man ikke altid har truffet de rette beslutninger. Men det er slut nu, lover han.

"Det handler om, at medarbejderne har de nødvendige kvalifikationer, og at lederne er rustet til at bruge dem. Vi har i den offentlige sektor været for slemme til at udpege ledere uden samtidig at give dem ledelsesmæssig opkvalificering," siger Jens Vibjerg.

Han er ikke i tvivl om, at de store merudgifter vil føre til bedre service til borgerne.

"Både de faglige organisationer og regeringen er optaget af, at det her skal føre til bedre service."

mkr

Kilde: