Leder: Forargede medier og fordrukne unge

Slettet Bruger,

19/07/2007

Gud ske tak og lov. Sådan må det have lydt i redaktionslokaler landet over, da nyheden om en 17-årigs tragiske død under en druktur i Bulgarien tikkede ind. Om sommeren vokser agurkerne og medierne har med kyshånd taget imod lejligheden til at skrive hændervridende reportager om den danske ungdom på dødsdruk fjernt fra hjem.

At børn helt ned til 12-års alderen i årevis har nedsvælget Bacardi Breezers og halvlitersflasker med hjemmemixede drinks indenfor landets grænser interesserer ikke nogen. Det er jo forældrenes ansvar, og hvilket dagblad ville på forsideplads fornærme de eneste tiloversblevne læsere med en opfordring til at opdrage deres egne unger?

Så er det meget mere bekvemt at pege fingre af de rejseselskaber, der sender de unge festaber ud i verden for at drikke sig fra sans og samling på nye, eksotiske steder.

Den seneste drejning er "afsløringen" af, at nogle af rejseselskaberne lægger film med letpåklædte gæster i beruset tilstand ud på internettet. Filmene er ikke mere vovede, end hvad mange unge selv lægger ud på sider som YouTube og MySpace, og man har da heller ikke været i stand til at opsnuse nogle, der fortrød at have ladet sig filme med en kæp i øret på størrelse med et en mellemstor rødgran.

Men heldigvis var der en anden måde at stille sig forarget an over billeder af overrislede og purunge danske møer. Der er nemlig en vejledning fra Forbrugerombudsmanden, der forbyder firmaer at opfordre til alkoholindtagelse i reklamer rettet mod unge. Ja, man må ikke reklamere for drukture for unge med billeder af unge, der drikker.

Hvad er der blevet af at yde retvisende forbrugeroplysning? Skal rejselystne unge ikke have mulighed for at vide, hvad det er de går ind til, når de bestiller en rejse hos dette rejseselskab? Hvis det eneste salgsmateriale fra firmaet fremviser ærbare unge mennesker med æblejuice i glasset, hvem skal så tage skraldet, når hjemvendte rejsende klager over, at "det slet ikke var som i reklamen"?

Hvad med den renskurede unge mand, der drager ud for at nyde naturen og måske lære lidt om andre folks sæder og skikke? Forestil dig hans forfærdelse, når det, han troede var en dannelsesrejse til det uspolerede Bulgarien, bliver ødelagt af løsslupne blondiner, der smider tøjet og vifter med deres attributter op i hans forsvarsløse ansigt.

Forbrugerombudsmanden må sikre, at danske rejsende får tilstrækkelig information om deres rejsemål. Lad os få flere film med halvnøgne teenagere på nettet!

Kilde: