"Ministeriet har en meget tricky sag at løse, med mindre de
har pengepungen med. Vi kan simpelthen ikke nå det inden sommerferien. I bedste
fald kan det ske inden årsskiftet," siger Ulrik Salmonsen.
Salget, der har været planlagt siden 2004, er gået i hårdknude
på grund af uenigheder om, hvilke vilkår tjenestemændene i Dansk Jernbaneforbund
skal have i en ny virksomhed. Hvis de mister deres nuværende rettigheder om tre
års rådighedsløn og en god pensionsordning, skal de have økonomisk kompensation,
mener Ulrik Salmonsen. Tre millioner per medarbejder eller i alt 1,5 milliarder
kroner.
Branchekilders antyder, at Dansk Jernbaneforbund lurepasser i
forhandlingerne. I en forventet kommende DSB-privatisering kan de traditionelt
magtfulde lokoførere opnå en overenskomst, som fagforeningen kan bruge som
løftestang i forhandlingerne om Banedanmark Enterprise, lyder vurderingen.
Transportministeriet ønsker ikke at kommentere Dansk
Jernbaneforbunds udmeldingerne. Men på Christiansborg er trafikpolitikerne
trætte af, at salget ikke er afklaret.
"Jeg synes, den sag har trukket længe ud, og det må være i alles interesse at få det afsluttet," siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.
mol