DSB uddelte bøde for skævt stemplet billet

"Beklager, vores maskine har stemplet jeres billet skævt - derfor får I en bøde

Slettet Bruger,

19/03/2008

"Beklager, vores maskine har stemplet jeres billet skævt - derfor får I en bøde."

Sådan cirka lød beskeden til Claus Christensen og hans kæreste ifølge eb.dk, da de for nylig rejste med DSB fra Køge til København. Fordi klippemaskinen på Køge station var i uorden, blev parrets billet stemplet en anelse ureglementeret, men med korrekt zone-, tidspunkt- og datoangivelse. Og så faldt hammeren, da kontrolløren kom.

"Dette er fuldkommen umenneskeligt og grotesk. Det virker lidt, som om det er en pengemaskine, DSB har gang i," skriver Claus Christensen til Ekstra Bladet og fortsætter: "Det ses tydeligt, at vi har stemplet det korrekte antal gange."

Selvom parret efter eget udsagn har kontaktet DSB fire gange, har statsbanerne insisteret på, at bøden skulle betales. Indtil DSB kontaktes af Ekstra Bladet - så fik tonen pludselig en anden lyd. DSB har nu trukket bødekravet tilbage og beklaget forløbet over for Claus Christensen. Forklaringen fra DSB lyder på gamle klippeautomater:

"Vores automater er gamle, og der er ikke investeret i nye automater, fordi vi venter på det elektroniske rejsekort. Automaterne bliver efterset og kontrolstemplet to gange hver dag, men det her er da noget, vi ser af og til," siger kundecenterchef Anne-Lise Bach Sørensen, som understreger, at kunden har pligt til at tjekke om klippekortet er korrekt stemplet.

[email protected]

Kilde: