Danmarks Statistik offentliggør for første gang karakterer for elever med indvandrer- eller efterkommerbaggrund i folkeskolen.
Mens en dansk dreng får et karaktergennemsnit på 6,4, når han går op til folkeskolens afgangsprøver, får en indvandrerdreng fra et ikkevestligt land kun 4,5 i gennemsnit.
For pigernes vedkommende er forskellen på 7,0 til den danske pige og 4,9 til indvandrerpigen fra et ikkevestligt land.
Professor Niels Egelund, Aarhus Universitet, står for den danske del af de såkaldte PISA-undersøgelser, og han peger på, at den første PISA Etnisk-undersøgelse i 2000 også viste et markant gab imellem elever med danske rødder og indvandrere.
Forskellen er uforandret, konstaterer han.
”Det er lidt trist, at vi endnu ikke har set effekten af alt det, der er sat i værk med bl.a. uddannelse af sprogvejledere, oprettelse af sprogcentre og kurser i interkulturel pædagogik,” siger Niels Egelund.
De elever, der klarer sig bedst, har en baggrund fra Vietnam; de klarer sig faktisk bedre end selv danske børn. Men i den anden ende af skalaen ligger efterkommere fra Tyrkiet og Libanon.