Dermed er de penge, regeringen har postet i en ny handlingsplan
"Offensiv global markedsføring af Danmark", mere eller mindre spildt, lyder
kritikken.
"Vi synes, det er temmelig paradoksalt, at man på den ene
side siger, at nu skal vi ud og markedsføre Danmark med 412 millioner i løbet
af fire år som et åbent land, der gerne vil have turister, samarbejdspartnere og
folk til at komme og arbejde og studere. Men når folk så er villige til at tage
springet, så er det utrolig svært," siger Anette Overbye, der er chefkonsulent
i Dansk Erhverv.
Holdningen deles af Dansk Industri og oppositionspartierne i
Folketinget. Og regeringen har øjensynlig været opmærksom på problematikken.
I analysearbejdet bag den nye handlingsplan fremhæves visumreglerne som en
barriere for markedsføring. Også integrationsminister Rikke Hvilshøj (V) har øje for betydningen.
"Vores visumregler skal selvfølgelig ikke være en barriere
for, at man kan lave forretninger ude i verden. Derfor skal vi hele tiden
stræbe efter at få optimale sagsbehandlingstider og så smidig en sagsbehandling
som overhovedet muligt," siger hun.
80 procent af alle visumansøgninger har en
sagsbehandlingstid på 5-10 dage oplyser Udlændingeservice. De behandler selv de
sidste 20 procent, hvor ambassaderne ude omkring i verden skønner, at der for
eksempel er tvivl om ansøgerens identitet eller opholdets karakter. I de
tilfælde kommer sagsbehandlingstiden op på fire til seks uger. Og det er ikke
bare sagsbehandlingstiden, der udgør et problem. Også de krav, der stilles til
blandt andet kinesiske forretningsfolk om i detaljer at redegøre for deres færden
under et besøg i Danmark, er en torn i øjet på erhvervslivet. Rikke Hvilshøj erklærer
sig da også villig til at tage et regelgennemsyn.
"Det er rigtigt, at sådan er reglerne. Og sådan har de været
i al min tid. Men det er et område, som jeg har besluttet at kigge nærmere
på for at se, om vi ikke kan gøre det
lidt mere lempeligt," siger ministeren.
mol