Virksomheder kan ikke føle det offentliges succes med at lette de administrative byrder

Slettet Bruger,

26/06/2007

Regeringen vil gerne være helt oppe i front, når det gælder om at leve op til EU's målsætning om at reducere de administrative byrder på virksomhederne med 25 procent. Men det er ikke altid, at regeringernes egen evaluering stemmer overens med virksomhedernes virkelighedsopfattelse, advarer Dansk Industri i Berlingske Tidende.

"Regeringen kan godt havne i en situation, hvor den har nået målet om at reducere byrderne med 25 procent målt i kroner og øre, men hvor virksomhederne ikke oplever, at det er blevet lettere at drive virksomhed. Og det holder ikke, for udgangspunktet er jo at lette virksomhedernes hverdag," siger Thomas Møller Sørensen, chef for mindre og mellemstore virksomheder i Dansk Industri, til Berlingske Tidende.

I Holland er regeringen tæt på at have nedbragt det administrative bøvl med 25 procent, men de hollandske virksomheder svarer i spørgeundersøgelser, at de ikke kan mærke forskel.

I Danmark svarer kun hver tredje af de små og mellemstore virksomheder i Dansk Industri, at de mærker forbedringer i forhold til de administrative byrder. Flertallet svarer dog stadig "slet ikke" eller "tvært imod", selvom regeringens egne undersøgelser siger, at byrderne er lettet med 10 procent.

I det offentlige måles virksomhedernes byrder med AMVAB-metoden. Den måler den mængde tid, virksomhederne bruger på regeladministration og regner det ud i kroner. Men problemet er, at nogle administrative byrder er mere frustrerende og irriterende end andre. Derfor har Dansk Industri lavet et katalog med 32 ideer til, hvordan regeringen kan genere virksomhederne mindre. Ønskelisten til magthaverne omfatter blandt andet at fjerne kravet om at, en virksomhed skal oprette et sikkerhedsudvalg for alle juridiske enheder, selvom alle enheder arbejder under samme tag. Også de påkrævede omfattende indberetninger til Danmarks Statistik frustrerer virksomhederne.


hsh

Kilde: