Vandt DSB udbudssejr på fair vilkår?

Slettet Bruger,

28/06/2007

Der er kommet malurt i bægeret hos DSB, efter at det statsejede selskab vandt kampen om Kystbanen. Selskabets konkurrenter spekulerer nu højlydt over, om DSB har indgivet et urealistisk lavt bud for senere at realisere et underskud, skriver epn.dk. En lignende model blev benyttet af det tidligere DSB-busselskab Combus.

DSB skal have op til 350 mio. kr. om året for at drive Kystbanen og den danske del af Øresundstrafikken. Det er hele 680 mio. kr. billigere end Arrivas tilbud, siger det private firmas direktør Johnny Hansen.

"Men 25 pct. af omkostningerne i udbuddet er faste i form af el- og infrastrukturafgifter, og man kan simpelthen ikke lave så store besparelser på den resterende del. Hvis vi havde afleveret sådan et tilbud, ville vi ende med store millionunderskud," siger Johnny Hansen til epn.dk.

Frygter skjult statsstøtte
Også de svenske statsbaner, SJ, var inde med et bud, og selvom direktør Jan Olson ikke vil gå i detaljer med selskabets egne priser, undrer han sig over udfaldet.

"Prisforskellen er så stor, at det enten må bero på en regnefejl hos os eller hos DSB, og det vil vi nu analysere nærmere," siger han.

SJ har tidligere udtrykt frygt for, at DSB ville konkurrere med skjult statsstøtte, men det bliver afvist af DSB-direktør Søren Eriksen.

"Vores tilbud er dokumenteret ned i mindste detalje, og det er ikke baseret på regnefejl - i hvert fald ikke fra vores side," siger han.

mkr

Kilde: