Valgkamp i cyberspace

Slettet Bruger,

19/06/2007

Når næste valg falder senest i begyndelsen af 2009, bliver den i en mere moderne version. Berlingske Tidende skriver i dag, at de politiske partier ruster sig til at føre valgkamp via internettet.

"Som det ligger nu bliver der ingen brug for outdoor-annoncering overhovedet for Det Radikale Venstre i næste valg. Og næppe heller nogen centrale avisannoncer. I stedet vil vi gøre en masse ud af nettet," siger den radikale pressechef, Rasmus Lindboe.

Partiet har ladet sig inspirere af amerikanske tilstande og har som det første hjemlige parti oprettet en profil på MySpace. Inden længe offentliggør man desuden en ny hjemmeside, der skal gøre det muligt for alle, også ikke-medlemmer, at bidrage til valgkampen.

Tv på hjemmesider
Det tredje årtusinde har også sat spor i de borgerlige partier. Herfra er en af nyskabelserne private tv-kanaler på kandidaternes egne hjemmesider.

"Vi har foreløbigt tre fra Venstre og Konservative, som er ved at få beskrevet deres liv og deres holdninger. Der er tale om tv-indslag på omkring to minutter. Altså ikke meget længere end et typisk nyhedsindslag på tv. Og jeg forventer vi kan have tv-kanaler for de tre personer klar til august," siger Steffen Kirkegaard, direktør i Pass on Media, der er specialist i filmproduktion til viral markedsføring.

Han fortæller, at præsentationen i løbet af valgkampen vil blive suppleret med nyhedsindslag, der kan ses og mailes videre, akkurat som man kender det fra YouTube.

Også hos Dansk Folkeparti overvejer man brugen af tv på sin hjemmeside, og i det hele taget er det kun hos Socialdemokraterne, man møder lidt internetskepsis.

"Det væsentligste bliver at komme endnu mere ud til den enkelte dansker. Derfor vil vi opprioritere direkte kontakt mellem politiker og befolkning. Det vil sige være endnu mere til stede på torve og stræder," udtaler en af Socialdemokraternes valgstrateger, partisekretær Henrik Dam Christensen.

mol

Kilde: