Statsminister Anders Fogh Rasmussen mødte meget modstand fra lærere og opposition, da han i en åbningstale kritiserede "rundkredspædagogikken" i folkeskolen. Men nu tyder noget på, at ting som temauger og tværfaglig undervisning ikke hjælper børnene med at lære at læse. Tværtimod optager den tid, som kunne være blevet brugt til mere nyttig undervisning, viser
en stor undersøgelse, en række forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitet netop har lavet.
"Der er færre gode læsere i de klasser, der har haft meget tværfaglig undervisning. Derfor mener jeg, man skal passe på med tværfaglig undervisning på de laveste klassetrin, for den kan blokere for de helt grundlæggende færdigheder," siger læseforskeren Jan Mejding, der har været med til at lave undersøgelsen, til Nyhedsavisen.
"Mere faglighed"
Forskerne har gennem to år set på 2.000 skoleelever fra første til fjerde klasse for at finde ud af, hvad der gør børnene til bedre læsere. Og her trækker ting som tværfaglige undervisning og temauger ned, viser undersøgelsen.
"Skolerne skal være mere opmærksomme på, at det faglige i højere grad bliver tilgodeset, når der er tværfaglig undervisning. Børnene lærer sikkert noget, men ikke at læse," siger Jan Mejding .
Hans kollega Frans Ørsted Andersen har tidligere sammenlignet, hvordan danske og finske skoler holdt temauger. Her viste det sig, at i danske folkeskoler er det ofte noget med at synge, klippe og klistre, mens man i Finland fokuserer meget på det faglige. D e finske skolebørn er i øvrigt langt dygtigere til at læse end danske børn.
[email protected]
"Der er færre gode læsere i de klasser, der har haft meget tværfaglig undervisning. Derfor mener jeg, man skal passe på med tværfaglig undervisning på de laveste klassetrin, for den kan blokere for de helt grundlæggende færdigheder," siger læseforskeren Jan Mejding, der har været med til at lave undersøgelsen, til Nyhedsavisen.
"Mere faglighed"
Forskerne har gennem to år set på 2.000 skoleelever fra første til fjerde klasse for at finde ud af, hvad der gør børnene til bedre læsere. Og her trækker ting som tværfaglige undervisning og temauger ned, viser undersøgelsen.
"Skolerne skal være mere opmærksomme på, at det faglige i højere grad bliver tilgodeset, når der er tværfaglig undervisning. Børnene lærer sikkert noget, men ikke at læse," siger Jan Mejding .
Hans kollega Frans Ørsted Andersen har tidligere sammenlignet, hvordan danske og finske skoler holdt temauger. Her viste det sig, at i danske folkeskoler er det ofte noget med at synge, klippe og klistre, mens man i Finland fokuserer meget på det faglige. D e finske skolebørn er i øvrigt langt dygtigere til at læse end danske børn.
[email protected]