TV2 gav støtte til Statsministeriets ja-kampagne

Intern korrespondance afslører et tæt og hjerteligt forhold mellem TV2's salgsafdeling og Statsministeriets kampagneledelse ved den nylige afstemni...

Slettet Bruger,

04/07/2009

Intern korrespondance afslører et tæt og hjerteligt forhold mellem TV2's salgsafdeling og Statsministeriets kampagneledelse ved den nylige afstemning om tronfølgeloven. Det skriver Information i dag. Således viser en mail, fra TV2's salgsdirektør Peter Olafsson til Statsministeriets kampagnechef Torben Skovgaard Andersen, afsendt to dage efter afstemningen, at TV2 har givet kampagnen gratis mediedækning.

"Overvågningen er sat til at slutte i dag, altså incl. de indslag, som måtte komme i løbet af dagen i dag. Håber det er ok med dig, og jeg håber naturligvis også, at du har haft nytte og glæde af denne lille ekstra service fra TV2," skriver salgsdirektøren i sin mail.

Mens både TV2 og medieeksperter erklærer, at der intet odiøst er i reklameafdelingens ekstra ydelse til Statsministeriet, så vækker en anden mail fra Peter Olafsson, med ordlyden "Hej Torben. Allerførst et stort tillykke med resultatet, det var dejligt, at det lykkedes til sidst," større bekymring.

"For her bekræfter TV2's reklameafdeling jo fuldstændig, at der har været tale om en ja-kampagne," siger Frands Mortensen, der er professor i medieforskning ved Aarhus Universitet, til Information.

Og i den vurdering får han opbakning af lektor i mediejura ved CBS, Søren Sandfeld Jakobsen.

"Som public service-foretagende er man underlagt et krav om at være upartisk og objektiv. Derfor skal man passe utroligt meget på med at komme for tæt på sine annoncører, ikke mindst i forbindelse med politiske kampagner. Udefra set virker den hjertelige tone og lykønskningen med udfaldet af afstemningen derfor bekymrende," siger Søren Sandfeld Jakobsen til Information.

TV2-direktør Merete Eldrup afviser kritikken, men erklærer dog, at hun vil sørge for en intern evaluering af forløbet bag kampagnen.

[email protected]

Kilde: