Skred i Coop-ansattes moral: De stjæler mere

Slettet Bruger,

03/10/2007

Gennem de seneste tre år har detailkoncernen Coop oplevet en stigning i antallet af sager, hvor medarbejdere stjæler fra virksomheden, skriver Berlingske Tidende.

"Det hænger sammen med, at vi har fået bedre værktøj til at registrere uregelmæssigheder. Men desværre ser vi også et moralsk skred, primært blandt de unge medarbejdere," siger Coops revisionschef, Ole Nielsen.

De fleste sager handler om misbrug af returboner, flaskeboner eller de såkaldte 'vennesalg', hvor ansatte undlader at slå varerne ind, når venner dukker op ved kassen.

Derefter kommer direkte tyveri af penge, og på tredjepladsen kommer tyveri af butikkernes varer.

Tyveri for mere end en million
Coop-koncernen, der blandt andet driver butikkerne Irma, Fakta, Kvickly og SuperBrugsen, har ikke ønsket at oplyse antallet af sager på årsbasis, eller hvor stor stigningen i tyverierne er.

Men vurderingen fra Ole Nielsen er, at der svindles og stjæles for mere end én million kroner om året.

Gribes en medarbejder i tyveri, bortvises han omgående, forklarer Ole Nielsen.

Falder der mistanke på en medarbejder eller en medarbejdergruppe, sender Coop en detektiv ud til butikken. De opfører sig og handler som almindelige kunder - men i modsætning til de alment kendte butiksdetektiver er deres opgave at holde øje med butiksmedarbejderne frem for de øvrige kunder.

"Ifølge statistikken vil en ud af tyve stjæle, hvis de føler sig fristet til det. Men det er ikke sikkert, de gør det, for det hænger igen sammen med, hvilke sikkerheds- og kontrolsystemer man har," siger Ole Nielsen.

[email protected]

Kilde: