Radikale vil forbyde slikreklamer

Slettet Bruger,

19/09/2007

Konkurrencestyrelsen har vurderet at den 13-punktsplan, som De Samvirkende Købmænd, Dansk Supermarked, COOP, Lidl og Aldi, har lanceret for at bekæmpe fedme, på visse punkter strider mod konkurrencereglerne. Blandt andet kan punktet i planen om at undlade at reklamere for slik i børnemedier og andre markedsføringsbegrænsninger være problematisk, mener konkurrencestyrelsen. Derfor vil den radikale forbrugerordfører Bente Dahl have gennemført en lovændring.

"Hvis det er rigtigt, at de eksisterende konkurrenceregler hindrer dagligvarebutikkernes fine tiltag, så er min opfordring: Tag skridtet, fru forbrugerminister - kom med forslag til lovgivning, der kan fastsætte begrænsninger i markedsføringen af visse varegrupper," udtaler Dahl til Ritzau.

Det alvorligste problem i fedmeplanen er aftalen om ikke at forhandle slik beriget med vitaminer og mineraler. Konkurrencestyrelsen har forklaret, at de enkelte butikker selvsagt må bestemme, hvad de vil sælge. Men bestemmer man sig for en fælles holdning ligner det en boycot, der kan give problemer, når udenlandske producenter ikke kan sælge i Danmark, som de kan sælge i andre lande. Hos Dansk Erhverv undrer man sig over Konkurrencestyrelsen.

"På den ene side efterlyser regering og Folketinget, at erhvervslivet tager aktivt medansvar for at bekæmpe den truende fedmeepidemi. Når det så sker, kalder Konkurrencestyrelsen indsatsen for konkurrencebegrænsende og truer med sagsanlæg," siger forbrugerpolitisk chef Lone Poulsen.

Forbrugerminister Carina Christensen skønner ikke at en lovændring bliver nødvendig. Hun vil dog nu bede Konkurrencestyrelsen uddybe deres kritik.

[email protected]

Kilde: