Rønn Hornbech: Organkampagne er propaganda

Sundhedsstyrelsen og Transplantationsgruppen er ude i et propagandaærinde i kampagnen "Tag stilling", der netop nu opfordrer danskere til at tage s...

Slettet Bruger,

11/04/2008

Sundhedsstyrelsen og Transplantationsgruppen er ude i et propagandaærinde i kampagnen "Tag stilling", der netop nu opfordrer danskere til at tage stilling til organdonation. Kampagnens sort-hvide budskab er, at de gode siger ja og de onde nej. Det mener kirkeminister Birthe Rønn Hornbech, der i en kommentar i Kristeligt-Dagblad i dag angriber kampagnen for ikke at informere danskerne ordentligt om, hvad donation indebærer.

Oplysninger om at et ja til organdonation er et ja til hjernedødskriteriet og "at man med røde kinder og bankende hjerte køres bort fra de pårørende", hører med til en sådan kampagne, mener ministeren.

"Man fortæller ikke folk, at når de siger ja til organdonation, siger de også ja til, at deres pårørende ikke kan være der i dødsøjeblikket. Man bør oplyse folk om, hvad det er, og så bede dem tage stilling til, om de ønsker hjernedød eller hjertedød," siger Birthe Rønn Hornbech i Kristeligt Dagblad.

Rektor på Danmarks Pædagogiske Universitet Lars Henrik Schmidt medvirker i kampagnen som repræsentant for nej-synspunktet og erklærer sig enig med Rønn Hornbech.

"Hjernedødskriteriet er alene et spørgsmål om at høste organer. Man skaber en pause, hvor folk stadig er så levende, at man kan tage deres organer, før de er hjertedøde. Det er fuldstændigt uacceptabelt, for ingen ved, hvad det vil sige at være hjernedød," siger Lars Henrik Schmidt.

Til gengæld mener Ib Gaarde-Nissen, der er formand for Transplantationsgruppen, at kirkeministeren har fejlfortolket kampagnen.

"Formålet er at få folk til at tage stilling, ikke at presse dem til at sige ja. Og de skal tage stilling af hensyn til deres familie, så de undgår, at de pårørende står i en svær situation, den dag en i familien måske er hjernedød. Hvis der var tale om tvang, som Birthe Rønn Hornbech hævder, var det 95 procent af befolkningen, der stod i Donorregisteret og ikke som nu, hvor det er 10-12 procent," siger Ib Gaarde-Nissen til Kristeligt Dagblad.

Den fire millioner kroner dyre kampagne har kørt i små tre uger og har indtil videre været med til at få 35.000 danskere til at sige ja eller nej til organdonation. Dermed står i alt en halv million danskere i donorregisteret.

[email protected]

Kilde: