S, SF og R vil nu have undersøgt mulighederne for et forbud mod tillægsforsikringer, skriver Politiken,
"Det er en uskik, at butikkerne har sådan en dobbeltrolle. De har en særlig interesse i at sælge en forsikring, og derfor pushes mange forbrugere til at overforsikre sig," siger forbrugerordfører Socialdemokraternes Benny Engelbrecht til Politiken.
Forbrugerrådet anklager elektronikkæderne for misvisende forsøg på at så tvivl om de to års reklamationsret.
"De skriver, at forbrugeren efter seks måneder har et problem, og at man derfor skal tegne en forsikring. Men butikkerne er forpligtet til i to år efter købet at tage imod reklamationen og undersøge den grundigt og sagligt," siger forsikringsjurist i Forbrugerrådet Mads Braüner.
"Butikkerne har en uforenelig dobbeltrolle, når de udbyder tillægsforsikringer. Med den ene hånd sælger de et produkt og skal give forbrugeren visse rettigheder, mens de med den anden skal retfærdiggøre behovet for en forsikring," siger Mads Braüner til Politiken.
Butikkernes salg af tillægsforsikringer er flere gange blevet kritiseret. I en ny stikprøveundersøgelse fra Forbrugerstyrelsen anbefaler en ud af fem forhandlere en forsikring, som i det undersøgte tilfælde var unødvendig.
[email protected]
"Det er en uskik, at butikkerne har sådan en dobbeltrolle. De har en særlig interesse i at sælge en forsikring, og derfor pushes mange forbrugere til at overforsikre sig," siger forbrugerordfører Socialdemokraternes Benny Engelbrecht til Politiken.
Forbrugerrådet anklager elektronikkæderne for misvisende forsøg på at så tvivl om de to års reklamationsret.
"De skriver, at forbrugeren efter seks måneder har et problem, og at man derfor skal tegne en forsikring. Men butikkerne er forpligtet til i to år efter købet at tage imod reklamationen og undersøge den grundigt og sagligt," siger forsikringsjurist i Forbrugerrådet Mads Braüner.
"Butikkerne har en uforenelig dobbeltrolle, når de udbyder tillægsforsikringer. Med den ene hånd sælger de et produkt og skal give forbrugeren visse rettigheder, mens de med den anden skal retfærdiggøre behovet for en forsikring," siger Mads Braüner til Politiken.
Butikkernes salg af tillægsforsikringer er flere gange blevet kritiseret. I en ny stikprøveundersøgelse fra Forbrugerstyrelsen anbefaler en ud af fem forhandlere en forsikring, som i det undersøgte tilfælde var unødvendig.
[email protected]