Pensionsselskaber vil bygge bro over Kattegat

Slettet Bruger,

13/07/2007

Man antager ofte, at større infrastrukturprojekter kun kan lade sig gøre med staten som bygherre. Men flere store, danske pensionsselskaber står klar til at investere i infrastruktur. I første omgang er der tale om projekter i udlandet, men også en bro over Kattegat er i spil. Det skriver Berlingske i dag.

ATP har indtil videre givet tilsagn om at investere 4 mia. kr. i infrastruktur, og det er ikke samfundshensynet, men udsigten til stabile afkast, der driver værket hos pensions-giganten.

"Men det afhænger af de konkrete muligheder, der måtte opstå. Fordelen ved investeringer i infrastruktur er, at vi kan sprede vores risiko og opnå et stabilt og inflationsreguleret afkast. Ved investeringer i en bro eller en motorvej kommer der f.eks. garanteret en fast afgift fra bilisterne, som typisk bliver reguleret med inflationen," siger vicedirektør i ATP, Henrik Gade Jepsen.

Brobygning
Pensionsselskaber har tidligere vist interesse i at medfinansiere en bro over Fermernbælt, og efter den megen snak om en bro over Kattegat ulmer interessen påny.

Ifølge vicedirektør i Danica, Henrik Ramlau, er det selskabets plan at investere et sted mellem to og fire milliarder i infrastruktur i 2010.

"Vi vil se fordomsfrit på at indgå som medinvestor sammen med andre store investorer. Vi kan godt forestille os at investere et par milliarder i en bro over Kattegat. Der vil være tale om en langsigtet investering med mulighed for et stabilt afkast. Det er jo almindeligt, at prisen for at køre over broen følger enten pris- eller lønudviklingen, og det skaber en vis sikkerhed," forklarer han.

PFA pension er ligeledes interesserede i at være medinvestorer i en Kattegatbro, og ifølge Chef for alternative investeringer, Peter Carøe, afhænger en eventuel investering af koncessionsperiodens længde og de konkrete prisaftaler. Samt naturligvis politikernes velvilje. Men han er overhovedet ikke i tvivl om, at beløbet til en privatfinansiering af en Kattegatbro kan rejses. Kun politikkerne står i vejen.

"Vi kan se fra udlandet, at mange private investorer er villige til at investere store milliardbeløb i offentlige anlægsprojekter. Vi vil bestemt ikke afvise danske broprojekter, men lad os nu først se, om det ikke blot er lidt spekulationer, der er dukket op i sommervarmen," siger han.

[email protected]

Kilde: