Ekstra penge her og nu til folkeskolerne kan have decideret negativ effekt på undervisningen og de karakterer, som eleverne ender med at få, viser en undersøgelse af alle landets kommuner, som er lavet af forskere fra Aarhus Universitet, skriver Politiken.
"Tallene viser, at mange penge ikke i sig selv giver bedre undervisning. Tværtimod. Det afgørende for elevernes udbytte af skolegangen er stabile budgetter," siger forsker Simon Calmar Andersen fra Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet, til avisen.
Undersøgelsen er lavet ved at sammenholde kommunernes budgetter på folkeskoleområdet med karakterer for de enkelte elever. Oplysningerne er korrigeret for elevernes sociale og økonomiske baggrund.
Professor og centerleder på DPU Niels Egelund genkender billedet, som tegnes i undersøgelsen.
"Der er ingen undersøgelser, som kan påvise, at flere ressourcer giver bedre resultater. Og der er ingen tvivl om, at folkeskolen mere end noget andet har brug for ro. Der har været utrolig mange ændringer de senere år," siger Niels Egelund til Politiken.
Klik her for at læse mere på politiken.dk
[email protected]
"Tallene viser, at mange penge ikke i sig selv giver bedre undervisning. Tværtimod. Det afgørende for elevernes udbytte af skolegangen er stabile budgetter," siger forsker Simon Calmar Andersen fra Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet, til avisen.
Undersøgelsen er lavet ved at sammenholde kommunernes budgetter på folkeskoleområdet med karakterer for de enkelte elever. Oplysningerne er korrigeret for elevernes sociale og økonomiske baggrund.
Professor og centerleder på DPU Niels Egelund genkender billedet, som tegnes i undersøgelsen.
"Der er ingen undersøgelser, som kan påvise, at flere ressourcer giver bedre resultater. Og der er ingen tvivl om, at folkeskolen mere end noget andet har brug for ro. Der har været utrolig mange ændringer de senere år," siger Niels Egelund til Politiken.
Klik her for at læse mere på politiken.dk
[email protected]