En ny rapport, som Tetraplan A/S har udarbejdet i samarbejde med Energiforskningsprogrammet, viser, at effekten af de ændringer i bilafgifter, som regeringen gennemførte i 2007, har været forsvindende små. Det fortæller Ritzau.
Rapporten viser, at der er blevet købt flere benzinøkonomiske biler siden 2007, men det skyldes ikke ændringer i bilafgifter.
Afgifter har nemlig kun påvirket én ud af fem bilkøbere. Isoleret set betyder dette, at ændringen i afgifter kun har skabt et fald i CO2-udledningen på 0,4 pct. Skatteministeriet havde håbet på et markant højere fald på 2 pct.
Det er i langt højere grad de stigende benzinpriser, som er den væsentligste årsag til, at flere køber miljøvenlige biler, der kører langt på literen.
[email protected]
Rapporten viser, at der er blevet købt flere benzinøkonomiske biler siden 2007, men det skyldes ikke ændringer i bilafgifter.
Afgifter har nemlig kun påvirket én ud af fem bilkøbere. Isoleret set betyder dette, at ændringen i afgifter kun har skabt et fald i CO2-udledningen på 0,4 pct. Skatteministeriet havde håbet på et markant højere fald på 2 pct.
Det er i langt højere grad de stigende benzinpriser, som er den væsentligste årsag til, at flere køber miljøvenlige biler, der kører langt på literen.
[email protected]