Den borgerlige historiker Anders Holm Thomsen har netop færdiggjort sin afhandling om folkeskolens historieundervisning på Syddansk Universitet. I dagens Berlingske Tidende giver han sit indspark til undervisningsdebatten.
De mange marxister og socialister fra 70'erne, der i dag er ansat i undervisningssystemet, sætter deres tydelige spor, mener historikeren blandt andet.
"Undervisningseksperterne er blevet en stat i staten, og de er ikke mere nødvendigvis marxister, men de har ikke helt forladt deres ungdoms idealer, og de sværger ofte til en multikulturel utopi. Dansk historie spiller absolut ingen rolle for dem," mener han.
Et eksempel på dette finder han i Folkeskolereformen fra 1994 fra den radikale Ole Vig Jensens ministertid. Her blev formålsparagraffen for faget ændret, så elever ikke længere skulle blive "fortrolige med den tradition, det danske samfunds- og kulturliv bygger på". I stedet skulle de nu "videreudvikle deres forståelse af og holdning til egen kultur". Og det er bestemt ikke det samme i historikerens optik.
"Næh, for deres egen kultur kan være hvad som helst. Det kan være lokalhistorie eller tyrkisk indvandrerkultur. For første gang nogensinde står der intet om, at eleverne skal lære om vor danske historie," siger han i interviewet til Berlingske Tidendes Bent Blüdnikow.
Ved mere om indianere end om Danmark
Han anklager de borgerlige undervisningspolitikere for inkompetence og kalder Bertel Haarder en "lammet ceremonimester", uden mod til forandring. Heller ikke Haarders kanonudvalg har han den store tiltro til. Udvalget er præget af for mange folk med gammelkendte holdninger.
Dermed ligger det ifølge Anders Holm Thomsen til, at konsekvenserne af undervisningen vil blive fastholdt i fremtiden.
"Vi har ikke systematiske undersøgelser, der kan afsløre det, men min læsning af konkrete undervisningsplaner tyder stærkt på , at eleverne nu ved mere om romerriger eller indianere i Sydamerika end om dansk historie," siger han.
Anders Holm Thomsen skal forsvare sin afhandling på fredag.
mol
De mange marxister og socialister fra 70'erne, der i dag er ansat i undervisningssystemet, sætter deres tydelige spor, mener historikeren blandt andet.
"Undervisningseksperterne er blevet en stat i staten, og de er ikke mere nødvendigvis marxister, men de har ikke helt forladt deres ungdoms idealer, og de sværger ofte til en multikulturel utopi. Dansk historie spiller absolut ingen rolle for dem," mener han.
Et eksempel på dette finder han i Folkeskolereformen fra 1994 fra den radikale Ole Vig Jensens ministertid. Her blev formålsparagraffen for faget ændret, så elever ikke længere skulle blive "fortrolige med den tradition, det danske samfunds- og kulturliv bygger på". I stedet skulle de nu "videreudvikle deres forståelse af og holdning til egen kultur". Og det er bestemt ikke det samme i historikerens optik.
"Næh, for deres egen kultur kan være hvad som helst. Det kan være lokalhistorie eller tyrkisk indvandrerkultur. For første gang nogensinde står der intet om, at eleverne skal lære om vor danske historie," siger han i interviewet til Berlingske Tidendes Bent Blüdnikow.
Ved mere om indianere end om Danmark
Han anklager de borgerlige undervisningspolitikere for inkompetence og kalder Bertel Haarder en "lammet ceremonimester", uden mod til forandring. Heller ikke Haarders kanonudvalg har han den store tiltro til. Udvalget er præget af for mange folk med gammelkendte holdninger.
Dermed ligger det ifølge Anders Holm Thomsen til, at konsekvenserne af undervisningen vil blive fastholdt i fremtiden.
"Vi har ikke systematiske undersøgelser, der kan afsløre det, men min læsning af konkrete undervisningsplaner tyder stærkt på , at eleverne nu ved mere om romerriger eller indianere i Sydamerika end om dansk historie," siger han.
Anders Holm Thomsen skal forsvare sin afhandling på fredag.
mol