Angsten fra Al Gore's film om den globale opvarmning,
En ubekvem sandhed, har i dag spredt
sig til musikscenerne - 7 scener på 7 kontinenter for at være præcis. Live
Earth hedder eventen og målet er at sætte fokus på den globale opvarmning
gennem musik til mere end to milliarder tv-seere og koncertgængere verden over.
Bagmændene er Live 8 arrangøren Kevin Wall, og ceremonimester Al Gore himself.
Men hvad er det for et signal de i virkeligheden sender?
Miljøbevægelsens mantra om at tænke globalt og handle lokalt
har fået en lidt mærkelig klag i Al Gores udgave. For selv om den
tidligere vicepræsident så sandelig tænker globalt, er det så som så med
handlingen.
Det er i sig selv komisk, at man maner til mådehold med
energiforbruget, samtidig med at man arrangerer 7 koncerter, der bruger mere
strøm end en dansk provinsby. Og det kan få en til at spekulere over, hvad det
egentlige motiv med koncerterne er.
Det er før kommet frem at Al Gores egen husholdning ikke
just er CO2-neutral. Genesis, der tidligere i dag spillede på Live Earth's
scene på Wembley i London, er netop påbegyndt deres come back tourné udstyret
med en gigantisk lysvæg, der skyder millioner af watt af. Den amerikanske
rapper Snopp Dogg, der også deltager på Live Earth, laver reklamer for
bilfabrikanten Chrysler.
Så hvad er det egentlige formål med Live Earth? Når stjerner
og arrangører ikke selv sætter handling bag deres ord, kan man få den lumske
mistanke, at det handler mere om at pleje egen stjernestatus end egentlig bekymring
for den globale opvarmning. Der er selvfølgelig intet galt i at pleje sin egen stjernestatus,
eller køre sig selv i stilling som USA's næste præsident, men hvis man gør det under
påskud af at redde verden, er der al mulig grund til at tvivle på budskabet bag
Live Earth.