Regeringens bestræbelser på at skaffe delvis finansiering til sin skattereform med en gennemført usaglig skat på dieselbiler kunne ikke have været gjort bedre i en sen nattetimes forhandlinger med Ole Stavad og Mogens Lykketoft som chefregnedrenge. 'Pengene skal i hus, vi skal bare lige finde en begrundelse for at tage dem,' har mottoet for regeringen været. Det påståede hensyn til luften i byerne har man blot hævdet for at få skatten til at glide ned.
De partikelfiltre, som bilisterne kan montere for at slippe for ekstraskatten, nytter nemlig ifølge eksperter intet. Næsten for åbenhjertigt indrømmer Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, da også, at man ikke forventer, at filtrene faktisk vil blive monteret, for skatten budgetterer man allerede med på finanslovens indtægtsside.
Partikelforureningen i byerne fra det offentliges veje er faktisk et problem, som ifølge forskerne fører til utidig tab af menneskeliv og luftvejslidelser. Det er der ingen grund til at acceptere, og den rigtige løsning er derfor at forbyde dieselbiler uden reelt virksomme filtre, som faktisk findes, at køre på vejene.
Denne øvelse vil forbedre livet for de 100.000-vis af danskere, som bor indenfor 50 meters afstand fra stærkt trafikerede veje. Regeringens problem er imidlertid, at et forbud ikke giver penge i statskassen. Og så tager man hellere de ekstra døde og syge med i købet.
De partikelfiltre, som bilisterne kan montere for at slippe for ekstraskatten, nytter nemlig ifølge eksperter intet. Næsten for åbenhjertigt indrømmer Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, da også, at man ikke forventer, at filtrene faktisk vil blive monteret, for skatten budgetterer man allerede med på finanslovens indtægtsside.
Partikelforureningen i byerne fra det offentliges veje er faktisk et problem, som ifølge forskerne fører til utidig tab af menneskeliv og luftvejslidelser. Det er der ingen grund til at acceptere, og den rigtige løsning er derfor at forbyde dieselbiler uden reelt virksomme filtre, som faktisk findes, at køre på vejene.
Denne øvelse vil forbedre livet for de 100.000-vis af danskere, som bor indenfor 50 meters afstand fra stærkt trafikerede veje. Regeringens problem er imidlertid, at et forbud ikke giver penge i statskassen. Og så tager man hellere de ekstra døde og syge med i købet.