Landets lærerstuderende føler sig ikke klædt på til morgendagen som undervisere i den danske folkeskole. Selv de studerende, der nærmer sig afslutningen af deres uddannelse, føler ikke de på tilfredsstillende vis kan skabe ro i klassen, håndtere konflikter og få den daglige undervisning til at fungere. Det skriver Kristeligt Dagblad.
Baggrunden er en undersøgelse fra Professionshøjskolen København, hvor undervisere og studerende, er blevet spurgt om, hvad der er de vigtigste egenskaber for en lærer. Og hvor de studerende peger på relationen til elever som det vigtigste, mener deres undervisere, at det er refleksioner over undervisningen, der er det vigtigste.
"Det, de studerende er allermest bange for og frustrerede over, er at havne i situationer med børnene, som de ikke aner, hvordan de skal komme ud af igen. Og de får ikke meget hjælp fra uddannelsen, fordi læreteorierne er kommet alt for langt væk fra praksissen ude på skolerne. Resultatet er, at de nyslåede lærere helt giver op eller bare klarer sig igennem fra dag til dag, hvilket slider enhver op," siger lektor, Ph.d. Bodil Nielsen, der står bag undersøgelsen, til Kristeligt Dagblad.
Studerende kan ikke spises "af med filosofi"
Flere eksperter erklærer sig enige i, at akademiseringen af seminarierne har taget overhånd, blandt andet professor Niels Egelund, der oså sidder i Skolestyrelsen under Undervisningsministeriet.
"Det er simpelthen for længe siden, at seminarielærerne har været ude i virkeligheden på folkeskolerne - hvis de da nogensinde har været der. Jeg oplever igen og igen de studerendes behov for praktiske værktøjer, så de kan klare de urolige elever og højtråbende forældre for overhovedet at komme i gang med undervisningen. Og så kan det ikke nytte, at man spiser dem af med filosofi," siger Niels Egelund til Kristeligt Dagblad.
Hos Danmarks Lærerforening er man også enig i, at uddannelsen i dag ikke ruster de studerende godt nok til deres fremtid. Men refleksion over egen undervisning er en forudsætning for at kunne udvikle sig som lærer, mener lærerforeningsformand Anders Bondo Christensen. Skal der undervises tilfredsstillende i både teori og praksis, vil han derfor hellere have læreruddannelsen udvidet til fem år.
[email protected]
Baggrunden er en undersøgelse fra Professionshøjskolen København, hvor undervisere og studerende, er blevet spurgt om, hvad der er de vigtigste egenskaber for en lærer. Og hvor de studerende peger på relationen til elever som det vigtigste, mener deres undervisere, at det er refleksioner over undervisningen, der er det vigtigste.
"Det, de studerende er allermest bange for og frustrerede over, er at havne i situationer med børnene, som de ikke aner, hvordan de skal komme ud af igen. Og de får ikke meget hjælp fra uddannelsen, fordi læreteorierne er kommet alt for langt væk fra praksissen ude på skolerne. Resultatet er, at de nyslåede lærere helt giver op eller bare klarer sig igennem fra dag til dag, hvilket slider enhver op," siger lektor, Ph.d. Bodil Nielsen, der står bag undersøgelsen, til Kristeligt Dagblad.
Studerende kan ikke spises "af med filosofi"
Flere eksperter erklærer sig enige i, at akademiseringen af seminarierne har taget overhånd, blandt andet professor Niels Egelund, der oså sidder i Skolestyrelsen under Undervisningsministeriet.
"Det er simpelthen for længe siden, at seminarielærerne har været ude i virkeligheden på folkeskolerne - hvis de da nogensinde har været der. Jeg oplever igen og igen de studerendes behov for praktiske værktøjer, så de kan klare de urolige elever og højtråbende forældre for overhovedet at komme i gang med undervisningen. Og så kan det ikke nytte, at man spiser dem af med filosofi," siger Niels Egelund til Kristeligt Dagblad.
Hos Danmarks Lærerforening er man også enig i, at uddannelsen i dag ikke ruster de studerende godt nok til deres fremtid. Men refleksion over egen undervisning er en forudsætning for at kunne udvikle sig som lærer, mener lærerforeningsformand Anders Bondo Christensen. Skal der undervises tilfredsstillende i både teori og praksis, vil han derfor hellere have læreruddannelsen udvidet til fem år.
[email protected]