Lærere kommer for sent til fire ud af fem undervisningstimer

Når klokken ringer ind i de danske folkeskoler, mangler der alt for ofte en lærer i klasselokalet

Slettet Bruger,

27/03/2009

Når klokken ringer ind i de danske folkeskoler, mangler der alt for ofte en lærer i klasselokalet. Langt de fleste lærere kommer for sent til timerne, og det betyder, at kun hver femte time begynder til tiden.

Det viser en ny dansk undersøgelse, som blev offentliggjort i går, skriver metroXpress.

"Der er en kultur, hvor lærerne først bevæger sig hen mod klassen, når timen er startet. Men eleverne kommer først, og så opstår der kaos. Derfor går der lang tid, før timen kan komme i gang," siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, der står bag undersøgelsen, til metroXpress.

Han mener ikke, det er acceptabelt, at lærerne stort set aldrig er til stede i klassen, når timerne starter.

"Det giver en bedre ro blandt eleverne, når læreren er klar til at gå i gang, når de kommer ind fra frikvarter," siger han.

I gennemsnit går der op til seks minutter af en lektion på 45 minutter, før undervisningen går i gang. Men Niels Egelund har også set eksempler på, at der går helt op til 20-30 minutter.

"Det er naturligvis ikke tilfredsstillende, at eleverne ikke får den undervisning, de har krav på," siger Benedikte Ask Skotte, formand for for ældreorganisationen Skole og Samfund.

I sit arbejde hører hun ofte fra skolebestyrelser rundt om i landet, at der er problemer med lærere, der kommer for sent.

"Det er vigtigt, at man sender et klart signal om, hvad kulturen er. Både til lærerne, forældrene og børnene. Hvis de kender rammerne, har de bedre mulighed for at lære optimalt," siger hun til metroXpress.

Det var ikke muligt at få en kommentar fra Danmarks Lærerforening.

[email protected]

Kilde: