Lærere gør ofte mobning værre

Mange lærere i folkeskolen har en forkert tilgang til mobning, og gør ofte problemet værre for de mobbede, end det ellers ville have været

Slettet Bruger,

24/08/2009

Mange lærere i folkeskolen har en forkert tilgang til mobning, og gør ofte problemet værre for de mobbede, end det ellers ville have været. Det viser en række nye undersøgelser af mobning i folkeskolen ifølge Kristeligt Dagblad.

Helle Rabøl Hansen er på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet ved at færdiggøre en ph.d.-afhandling om lærerperspektiver i elevmobning. Hun kan fortæller om lærere, der i stedet for at tage fat på mobbeproblemet, når elever henvender sig, forsøger at give de mobbede skyldfølelse: "Årh Alexandra, du skal bare være lidt mere udadvendt," kan de f.eks. sige.

"Et flertal af lærerne opdager ikke mobningen eller er uenige i, at det faktisk er mobning, når elever henvender sig, og det bunder i et syn på børnene, hvor det negative har overtaget. Når de på lærerværelset taler om 'den umulige elev' og 'den umulige klasse' frem for at lægge skylden for deres frustrationer over på skolekulturen, bidrager de indirekte til mobningen," siger hun til Kristeligt Dagblad.

Klik her for at læse mere på kristeligt-dagblad.dk

[email protected]

Kilde: