Konkurrence = Flere passagerer i busser til tiden

De regionale busselskaber i Danmark melder om passagertilbagegang på 2-6 procent

Slettet Bruger,

10/02/2008

De regionale busselskaber i Danmark melder om passagertilbagegang på 2-6 procent. På den anden side af sundet har man til gengæld fået væsentligt flere passagerer. Her er betalingen til busselskaberne blevet gjort afhængig af deres service, antallet af passagerer og deres evne til at overholde køretiderne. Og på den måde har man blandt andet i Helsingborg fået 30 procent flere ind i busserne. Det skriver jp.dk.

"Vi har lavet en lille verdenssensation ved at få 30 pct. flere ind i busserne. Det skyldes bl.a., at en pæn del af vores indtjening er afhængig af, at passagererne er tilfredse, at bussen kommer til tiden, og at chaufføren gør noget for at gøre folk glade. Derfor har vi bl.a. taget kontakt til folkeskoler for på den måde at påvirke de unge. Vi har også haft elever med ude for at fjerne graffiti, hvilket har haft en klar positiv effekt på deres opførsel," siger Jan Wildau, der er kommunikationsdirektør for Arriva i Danmark, til jp.dk.

Her til lands er der ingen kortsigtet økonomisk fordel for et busselskab i at hverve passagerer. Tværtimod øger flere kunder blot slitagen på bussen og øger antallet af stop på ruten. Men i Sverige har man altså bevist, at det kan lade sig at højne effektiviteten samtidig med, at passagertallet øges. Arriva er ikke overrasket over, at den danske bustrafik lider, og opfordrer til nedsættelse afen arbejdsgruppe med deltagelse af stat, kommuner, regioner, operatører og de regionale busselskaber.

"Man bør lægge en strategi for, hvordan vi ændrer udviklingen. Men det kræver samarbejde, investeringer, og at man er villige til at løbe risici," siger Jan Wildau til jp.dk.

Arriva står for cirka halvdelen af den kollektive busdrift i Danmark.

[email protected]

Kilde: