Kommuner sjusker med at få ledige i arbejde

Slettet Bruger,

12/12/2007

Aldrig har der været så få ledige og så stor efterspørgsel efter dem. Alligevel kalder kommunerne ikke ledige kontanthjælpsmodtagere til samtale hver tredje måned, som de ifølge reglerne skal. Og når samtalerne endelig bliver afholdt, foregår de ikke altid efter bogen, skriver Jyllands-Posten.

Otte ud af ti kommuner laver "utilfredsstillende" mange fejl , når det gælder de såkaldte kontaktsamtaler. Det viser en gennemgang, som Arbejdsdirektoratet har foretaget af 1.002 sager i 43 kommuner. I gennemsnit er der fejl i hver tredje sag.

Og det er slet ikke et tilfredsstillende resultat, siger beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V).

"Glædeligvis kan nogle kommuner finde ud af det, men mange klarer det møgelendigt. Det kan ikke være sådan, at vi har en buldrende højkonjunktur, og så svigter systemet," siger han til Jyllands-Posten.

Vil ikke kontrolleres
De sørgelige resultater kan hverken bortforklares med henvisning til indbyggertal, kommunal ledighedsprocent eller kommunesammenlægninger, vurderer Arbejdsdirektoratet. Århus Kommune har en fejlprocent på 48 pct., mens København Kommunes fejlprocent er på 41 pct., selvom ingen af de to kommuner er blevet fusioneret med andre kommuner.

Beskæftigelses- og integrationsborgmester i København, Jakob Hougaard (S), mener ikke desto mindre, at kommunens sløseri med at holde kontaktsamtaler skyldes, at beskæftigelses- og integrationsforvaltningen blev lagt sammen i 2006.

"Vores fejlprocent i undersøgelsen er alt for høj, men det går allerede meget bedre. Vi vil gerne leve op til lovens krav, og det er meget vigtigt, at borgerne kommer til samtale til tiden. Men jeg vil advare om, at en undersøgelse som denne bidrager til de mange dokumentations- og proceskrav, som betyder, at kun 19 pct. af sagsbehandlernes tid går med kontakt med borgere og virksomheder," siger han til Jyllands-Posten.

[email protected]

Kilde: