Forbrugere over hele verden kan muligvis se frem til højere priser og lavere vareudbud. Det kan nemlig blive konsekvensen af kampen mod klimaændringerne, beretter Berlingske Tidende.
Forsøg på at begrænse virksomhedernes CO2-udledning gør varerne dyrere og gør det mere attraktivt at importere fra lande med en mere lempelig klimapolitik. Både Senatet i USA og EU-kommissionens formand overvejer derfor at indføre straftold og andre protektionistiske tiltag for at beskytte egne arbejdspladser.
"Chancerne for at nå en klimaaftale i København næste år svinder stille og roligt, så grønne toldmure bliver mere og mere sandsynlige. Hvis lande vil gøre noget ved CO2-udslippet uden at begå økonomisk selvmord, er grønne toldsatser et attraktivt alternativ for mange," siger Robert Collier, gæsteforsker ved Berkeley-universitet i Californien, til Berlingske Tidende. Han er i gang med en bog om Kina og klimakampen.
Ikke udsigt til enighed
Men sådanne toldmurer er svære at forene med reglerne i verdenhandelsorganisationen WTO, og derfor kan resultatet blive gengældelse fra ulandenes side. Og så er handelskrigen en realitet.
En løsning er en bindende aftale, der omfatter både USA og store ulande som Kina, Indien og Brasilien. Men der er ikke udsigt til, at parterne bliver enige med hinanden foreløbig.
"Den eneste måde at forhindre grønne handelskrige er at lave en ny klimatraktat i København, der forpligtiger ulandene til en eller anden form for bindende CO2-reduktioner. Men det kræver enighed om ulandenes to hovedkrav: En mekanisme til teknologioverførsel og penge til en overgangsfond. Detaljerne i disse spørgsmål er meget vanskelige både teknisk og politisk, og jeg tvivler på, at der kommer en løsning i tide til topmødet i København," siger Robert Collier til Berlingske Tidende.
[email protected]
Forsøg på at begrænse virksomhedernes CO2-udledning gør varerne dyrere og gør det mere attraktivt at importere fra lande med en mere lempelig klimapolitik. Både Senatet i USA og EU-kommissionens formand overvejer derfor at indføre straftold og andre protektionistiske tiltag for at beskytte egne arbejdspladser.
"Chancerne for at nå en klimaaftale i København næste år svinder stille og roligt, så grønne toldmure bliver mere og mere sandsynlige. Hvis lande vil gøre noget ved CO2-udslippet uden at begå økonomisk selvmord, er grønne toldsatser et attraktivt alternativ for mange," siger Robert Collier, gæsteforsker ved Berkeley-universitet i Californien, til Berlingske Tidende. Han er i gang med en bog om Kina og klimakampen.
Ikke udsigt til enighed
Men sådanne toldmurer er svære at forene med reglerne i verdenhandelsorganisationen WTO, og derfor kan resultatet blive gengældelse fra ulandenes side. Og så er handelskrigen en realitet.
En løsning er en bindende aftale, der omfatter både USA og store ulande som Kina, Indien og Brasilien. Men der er ikke udsigt til, at parterne bliver enige med hinanden foreløbig.
"Den eneste måde at forhindre grønne handelskrige er at lave en ny klimatraktat i København, der forpligtiger ulandene til en eller anden form for bindende CO2-reduktioner. Men det kræver enighed om ulandenes to hovedkrav: En mekanisme til teknologioverførsel og penge til en overgangsfond. Detaljerne i disse spørgsmål er meget vanskelige både teknisk og politisk, og jeg tvivler på, at der kommer en løsning i tide til topmødet i København," siger Robert Collier til Berlingske Tidende.
[email protected]