Glæden var stor hos DSB, da man for to uger siden vandt udliciteringen af Skånetrafikken og den lukrative Kystbane. Men nu bliver festen spoleret af Arriva og svenske SJ, der begge måtte se Øresundsstrækningen gå deres næser forbi, og som nu har klaget over afgørelsen til både det danske Klagenævnet for Udbud og lensretten i Skåne. Det skriver Berlingske Tidende.
"Konkurrence må ske på lige vilkår, og DSB er anmeldt til EU-Kommissionen for at modtage ulovlige statstilskud. SJ klager derfor over, at DSB fik lov til at deltage i udbuddet," står der i en pressemeddelelse fra SJ, der kæder mistanken om ulovlige statstilskud sammen med DSB's evne til at underbyde SJ.
"SJ er i dag et af Europas mest omkostningseffektive togselskaber, men vi kan umuligt konkurrere med selskaber, der får milliarder i statstilskud," siger SJ's topchef Jan Forsberg.
Ingen underskrevet kontrakt
Kort efter afgørelsen undrede både Arriva og SJ sig højlydt over, om DSB's tilbud kunne lade sig gøre, og det har de nu taget konsekvensen af ved at indgive klager over DSB.
Arriva ville i går ikke kommentere, om deres klage skyldtes DSB's pris, men blot sige, at klagen handler om at få afdækket nogle "uklarheder" i såvel proces som afgørelse.
Ifølge aftalen skal DSB i samarbejde med det britiske First stå for togdriften fra 2009 til 2015 for 650 mio. kr. om året. Men selvom afgørelsen er truffet, bliver den endelige kontrakt ikke skrevet under, før klageinstanserne har taget stilling til klagen. Det skyldes, at klagen i yderste konsekvens kan betyde, at afgørelsen bliver omstødt.
Ikke bemærkelsesværdig lav
DSB er ikke interesseret i at kommentere sagen, da klagen ifølge økonomidirektør Bartal Kaas "er et anliggende mellem udbudsmyndigheden og klagemyndigheden. Derfor må vi henvise til dem."
I Skånetrafikken, der har valgt DSB som vinder af den svenske del af udbuddet, ser man intet besynderligt i afgørelsen.
"Vi anser ikke Øresundstrafiken AB's (navnet på DSB's udbudsselskab i Sverige) pris som bemærkelsesværdig lav. Prisen er noget lavere end den aftale, der findes i dag, men det er den prisforskel, man kan forvente, når trafikken for første gang kommer i konkurrence," skriver myndigheden på sin hjemmesiden.
[email protected]
"Konkurrence må ske på lige vilkår, og DSB er anmeldt til EU-Kommissionen for at modtage ulovlige statstilskud. SJ klager derfor over, at DSB fik lov til at deltage i udbuddet," står der i en pressemeddelelse fra SJ, der kæder mistanken om ulovlige statstilskud sammen med DSB's evne til at underbyde SJ.
"SJ er i dag et af Europas mest omkostningseffektive togselskaber, men vi kan umuligt konkurrere med selskaber, der får milliarder i statstilskud," siger SJ's topchef Jan Forsberg.
Ingen underskrevet kontrakt
Kort efter afgørelsen undrede både Arriva og SJ sig højlydt over, om DSB's tilbud kunne lade sig gøre, og det har de nu taget konsekvensen af ved at indgive klager over DSB.
Arriva ville i går ikke kommentere, om deres klage skyldtes DSB's pris, men blot sige, at klagen handler om at få afdækket nogle "uklarheder" i såvel proces som afgørelse.
Ifølge aftalen skal DSB i samarbejde med det britiske First stå for togdriften fra 2009 til 2015 for 650 mio. kr. om året. Men selvom afgørelsen er truffet, bliver den endelige kontrakt ikke skrevet under, før klageinstanserne har taget stilling til klagen. Det skyldes, at klagen i yderste konsekvens kan betyde, at afgørelsen bliver omstødt.
Ikke bemærkelsesværdig lav
DSB er ikke interesseret i at kommentere sagen, da klagen ifølge økonomidirektør Bartal Kaas "er et anliggende mellem udbudsmyndigheden og klagemyndigheden. Derfor må vi henvise til dem."
I Skånetrafikken, der har valgt DSB som vinder af den svenske del af udbuddet, ser man intet besynderligt i afgørelsen.
"Vi anser ikke Øresundstrafiken AB's (navnet på DSB's udbudsselskab i Sverige) pris som bemærkelsesværdig lav. Prisen er noget lavere end den aftale, der findes i dag, men det er den prisforskel, man kan forvente, når trafikken for første gang kommer i konkurrence," skriver myndigheden på sin hjemmesiden.
[email protected]