Københavns kommune giver dårlig service

Slettet Bruger,

13/05/2007

Egentlig er det meningen, at de flinke sagsbehandlere på kommunen skal hjælpe de svage. Men alt for ofte bliver borgerne ikke oplyst om deres rettigheder eller får mangelfuld information. Det siger borgerrådgiver Johan Busse i sin årlige rapport.

"Nogle ting er ret alvorlige. Det er ting, som går ud over borgernes retssikkerhed, men også ud over borgerens tillid til kommunen", siger han til Politiken.

Nogle af problemerne skyldes, at kommunen har ændret struktur, og at nogle sagsområder derfor har skiftet forvaltning. Men Johan Busse kritiserer også medarbejdernes manglende faglighed og ansvarsfølelse:

"Jeg efterlyser ansvarsfølelse, at hvis borgerne henvender sig et forkert sted, så skal de hjælpes videre til det rette sted med det samme og ikke tale med 14 medarbejdere på vejen. Det kan godt være, at den enkelte medarbejder sparer tid, ved blot at sige, at det er en andens bord, men for borgeren er det uacceptabelt, og faktisk er det også en kæmpe ulempe for kommunen."

"Kommunen er som en supertanker"
Næstformanden i Københavns Borgerådgiverudvalg, Pia Allerslev (V), beklager borgerrådgiverens skarpe kritik af kommunen.

"Københavns Kommune er en supertanker - det tager tid at vende den," siger hun til Politiken og fortsætter: "Borgerrådgiveren arbejder meget for at få sine anbefalinger ud i alle led af organisationen, så selv om det ikke er til at spå om, hvad der sker i det kommunale system, så er jeg i hvert fald helt sikker på, at der bliver arbejdet med de ting, som han har påtalt."

Borgerrådgiverens anbefalinger til, hvordan kommunen retter op på fejlene ligner anbefalingerne fra sidste års beretning.

Kilde: