København vil af med Mercedes-taxier

Slettet Bruger,

29/12/2007

Københavns socialdemokrater, radikale og SF'ere er trætte af byens Mercedes-taxier. For at fremme andre hyrevognstyper vil kommunens egen taxakørsel, der har en værdi af 16 millioner kroner, i fremtiden kun kunne gå til vognmænd, hvis biler er A- eller B-energimærket. Det skriver Berlingske Tidende. Energimærkerne betyder, at bilerne kører mindst 17,3 kilometer på literen og at dieselbilerne desuden har monteret et partikelfilter.

"Vognmændene kører jo for andre end kommunen, og ved at stille krav i udbuddet kan vi på den måde indirekte påvirke taxikørslen i hele byen. Der findes masser af A- og B-mærkede biler, der er store nok til at køre som taxier. Og der er ingen lov, som siger, at det skal være Mercedes-biler. Men det her kan da også være en anledning for Mercedes til at konstruere nogle mere miljøvenlige biler," siger Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam til Berlingske Tidende.

Men der er slet ikke egnede vogne til taxikørsel blandt mærkerne, der opfylder kravene til energimærkerne. Kun "cykeltaxier kan overholde" kommunens krav mener formanden for Dansk Taxi Råd, John Lindblom, der forudser, at ingen vognmænd vil byde på den københavnske kørsel.

"De skulle tage at stille nogle realistiske miljøkrav, som også tager højde for komforten for chaufførerne. Der er stor forskel på at køre i en Fiat Punto og en Mercedes eller BMW. Vi er meget interesserede i at opfylde så meget miljø som realistisk muligt. Over halvdelen af taxierne kører også med partikelfilter,"
siger John Lindblom.

"bevidstløst" valg af standarder
Også oppositionen på Københavns Rådhus mener, at flertallets forslag er for rigidt. De borgerlige partier har derfor uden held forsøgt at stille et ændringsforslag, fortæller Venstres medlem af teknik- og miljøudvalget Jesper Schou Hansen.

"Mercedes har f.eks. en motorteknologi, der er klima- og miljørigtig. Men den kan ikke klassificeres som en A- eller B-bil. Vi synes, det er skidt, at flertallet bevidstløst vælger nogle standarder uden at overveje, om man kunne opnå større miljøfordele ved at vægte andre kriterier," siger Jesper Schou Hansen til Berlingske Tidende.

[email protected]

Kilde: