JBS ramt af pornoanklage

Slettet Bruger,

05/10/2007

For nylig måtte Sloggi trække deres "Show me your bum"-konkurrence tilbage efter massiv, moralsk forargelse i Norden. Nu et det så JBS´s tur til at blive mødt af beskyldninger om udnyttelse af kvinder, det skriver Politikens forbrugermagasin Tjek. Med fire reklamer, der viser kvindeben og en noget af kvindernes bryster, har JBS lanceret "Men don´t want to look at naked men"- kampagnen. Og den kan man ikke lide i foreningen Pornofrit Miljø.

"Jeg tager på foreningens vegne dybt afstand fra reklamen fra JBS. Jeg finder den pornoficeret, krænkende for kvinder og direkte skadelig for børn og unges opfattelse af seksualitet«, siger Lone Skov Al Awssi, der er formand for foreningen.

Også Dansk Kvindesamfund tager afstand fra reklamerne, som efter deres opfattelse reducerer kvinderne til objekter.

"Jeg synes i høj grad, at kvinderne i reklamen virker som sexobjekter. Og jeg så gerne, at JBS frivilligt indså det og efterfølgende drog konsekvenserne heraf. Det er særligt uheldig i en tid, hvor prostituerede kvinder handles, som var det en anden almindelig vare," udtaler landsforkvinde Karen Hallberg i Dansk Kvindesamfund.

JBS undrer sig
På undertøjsfabrikken i Herning forstår man ikke virakken.

"Vi synes bestemt ikke, det er porno, så havde vi jo ikke lavet kampagnen. Den er rettet mod målgruppen af 17 til 35-årige, og de kan sagtens sortere i tingene og se det sjove," siger salgs- og marketingskoordinator Helle Skræddergaard fra JBS.

Hun vedgår at reklamerne er sexede, men mener dog ikke, de er for vovede.

"Billederne skal lede tankerne hen på, at kvinderne har haft besøg af JBS-manden og fået en ordentlig tur. Vi ved godt, at vi går til stregen, men vi går ikke over den," mener Helle Skræddergaard.

I Norge Har JBS været tvunget til at fjerne billederne fra deres hjemmeside efter kritik fra forbrugerombudsmanden.

[email protected]

Kilde: