Hvis det bliver en hvid vinter, må trafikanter og vejmyndigheder krydse fingre for, at sneen i det mindste nøjes med at falde i de kommunalt ansattes almindelige arbejdstid. Nye fortolkninger af køre- og hviletidsreglerne kan nemlig gøre det svært at finde chauffører til sneplovene i weekender, skriver Jyllands-Posten.
Efter seks dages kørsel skal en chauffør holde et ugentligt hvil på to fridage. Vejmyndighederne har tidligere fået lov til at gøre undtagelser ved vinterførebekæmpelse. Men Rigspolitiet afviser nu, at der kan gives nogen form for dispensation.
"Det betyder, at vi skal have mandskab til at holde fri midt på ugen for efterfølgende at sidde standby i tilfælde af, at det skulle gå hen og sne i weekenden. Det kan vi jo ikke skaffe mandskab til, og hvis vi kunne, skulle kommuner og stat punge ud med enorme beløb i beredskabsbetaling," siger Karsten Gade fra arbejdsgiverorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL) til Jyllands-Posten.
Reglerne skal følges
Han mener godt, at opgaven ville kunne løftes, hvis reglerne var lidt mere fleksible.
"Hidtil har politiet ikke kontrolleret, om chauffører overholder kravet om ugentlige hvil, og reglerne har været fortolket sådan, at mandskabet godt kunne køre snerydning i weekenden og holde fri bagefter," siger han.
I Vejdirektoratet mener man dog, at det er vognmandsfirmaernes egen skyld, hvis deres ansatte ikke kan følge hviletidsbestemmelserne.
"Sneplove og saltbiler skal kunne køre med 30-45 minutters varsel, og i kontrakten med vognmændene har de skrevet under på, at chaufførerne ikke får problemer med køre- og hviletidsbestemmelserne," siger afdelingsdirektør Gert Olsen fra Vejdirektoratets Vejcenter i Østjylland til Jyllands-Posten.
[email protected]
Efter seks dages kørsel skal en chauffør holde et ugentligt hvil på to fridage. Vejmyndighederne har tidligere fået lov til at gøre undtagelser ved vinterførebekæmpelse. Men Rigspolitiet afviser nu, at der kan gives nogen form for dispensation.
"Det betyder, at vi skal have mandskab til at holde fri midt på ugen for efterfølgende at sidde standby i tilfælde af, at det skulle gå hen og sne i weekenden. Det kan vi jo ikke skaffe mandskab til, og hvis vi kunne, skulle kommuner og stat punge ud med enorme beløb i beredskabsbetaling," siger Karsten Gade fra arbejdsgiverorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL) til Jyllands-Posten.
Reglerne skal følges
Han mener godt, at opgaven ville kunne løftes, hvis reglerne var lidt mere fleksible.
"Hidtil har politiet ikke kontrolleret, om chauffører overholder kravet om ugentlige hvil, og reglerne har været fortolket sådan, at mandskabet godt kunne køre snerydning i weekenden og holde fri bagefter," siger han.
I Vejdirektoratet mener man dog, at det er vognmandsfirmaernes egen skyld, hvis deres ansatte ikke kan følge hviletidsbestemmelserne.
"Sneplove og saltbiler skal kunne køre med 30-45 minutters varsel, og i kontrakten med vognmændene har de skrevet under på, at chaufførerne ikke får problemer med køre- og hviletidsbestemmelserne," siger afdelingsdirektør Gert Olsen fra Vejdirektoratets Vejcenter i Østjylland til Jyllands-Posten.
[email protected]