Hver tiende Politiken-abonnent er faldet fra

Af Ole Birk OlesenPolitikens chefredaktør Tøger Seidenfaden er en skarp debattør på tv-skærmen, men sælge aviser kan han ikke for tiden

Slettet Bruger,

03. marts 2008

Af Ole Birk Olesen

Politikens chefredaktør Tøger Seidenfaden er en skarp debattør på tv-skærmen, men sælge aviser kan han ikke for tiden. Politikens oplag er faldet med 9,3 procent fra andet halvår af 2006 til andet halvår af 2007, viser de kontrollerede oplagstal fra Dansk Oplagstal.

Politiken og dets chefredaktør har i de seneste to år især markeret sig i den offentlige debat, når det har handlet om den Muhammed-krise, som blev udløst efter Jyllands-Postens offentliggørelse af karikaturtegninger af muslimernes profet. Samtidig har avisen på det redaktionelle plan lagt større fokus på avisens centrum-venstreorienterede holdninger i en overgang fra såkaldt newspaper til viewpaper.

De fleste andre betalingsaviser går også tilbage i oplag, men ingen så meget som Politiken. Jyllands-Posten må notere sig et oplagsfald på 6,3 procent, mens Berlingske Tidende kan nøjes med et fald på 5,4 procent. Erhvervslivets foretrukne avis, Børsen, går frem med 1,3 procent.

ole@180grader.dk