Idrætsundervisningen i folkeskolerne og gymnasiet skal ændres, så den ikke så meget handler om at lære at spille en bold, men mere skal få pulsen op og give kondition. Det mener undervisningsminister Bertel Haarder ifølge Politiken.
"Der går for meget tid med teori og tekniske øvelser i boldspil, så der bliver for lidt tid til at få motion, hvor pulsen og konditallet kommer op," siger Bertel Haarder til Politiken.
Bertel Haarder er blevet inspireret af fitnesseksperten Chris MacDonalds projekt med at få unge til at motionere mere. I programserien "Chris på Skolebænken" på DR1 fik han gymnasieeleverne på Johannesskolen på Frederiksberg til at forbedre deres form mærkbart, og han konkluderede, at eleverne var i dårlig form, og at idrætstimerne ikke blev udnyttet effektivt nok til at få pulsen op.
Idrætslærerne er til gengæld skeptiske over for Bertel Haarders idé.
"Vi er bange for, at hele den pædagogiske del af idrætsundervisningen, det sociale samspil, leg og kreativ tænkning forsvinder. Det bliver rent kropsligt, hvor eleverne bare skal følge nogle øvelser og træningsprogrammer uden at tænke selv," siger Line Wedell Pape fra Dansk Idrætslærerforenings bestyrelse til Politiken og fortsætter:
"Det er ikke skolens opgave at få elevernes kondital op, men at danne dem til at deltage i samfundet. Vi kan give dem glæden ved idræt og lyst til at røre sig i deres fritid. Det svarer til, at vi kan lære eleverne at læse, men de bliver først rigtigt gode, når de også læser derhjemme."
[email protected]
"Der går for meget tid med teori og tekniske øvelser i boldspil, så der bliver for lidt tid til at få motion, hvor pulsen og konditallet kommer op," siger Bertel Haarder til Politiken.
Bertel Haarder er blevet inspireret af fitnesseksperten Chris MacDonalds projekt med at få unge til at motionere mere. I programserien "Chris på Skolebænken" på DR1 fik han gymnasieeleverne på Johannesskolen på Frederiksberg til at forbedre deres form mærkbart, og han konkluderede, at eleverne var i dårlig form, og at idrætstimerne ikke blev udnyttet effektivt nok til at få pulsen op.
Idrætslærerne er til gengæld skeptiske over for Bertel Haarders idé.
"Vi er bange for, at hele den pædagogiske del af idrætsundervisningen, det sociale samspil, leg og kreativ tænkning forsvinder. Det bliver rent kropsligt, hvor eleverne bare skal følge nogle øvelser og træningsprogrammer uden at tænke selv," siger Line Wedell Pape fra Dansk Idrætslærerforenings bestyrelse til Politiken og fortsætter:
"Det er ikke skolens opgave at få elevernes kondital op, men at danne dem til at deltage i samfundet. Vi kan give dem glæden ved idræt og lyst til at røre sig i deres fritid. Det svarer til, at vi kan lære eleverne at læse, men de bliver først rigtigt gode, når de også læser derhjemme."
[email protected]