Forsker: Elever lærer ikke noget af at få lektier for

Skoleelever slider med hjemmearbejde, men de lærer intet af det, viser ny forskning

Slettet Bruger,

18/06/2009

Skoleelever slider med hjemmearbejde, men de lærer intet af det, viser ny forskning.

Tysk grammatik, læseøvelser og matematikopgaver i læssevis. Danske skolelærere dynger eleverne til med lektier. Men det sker ofte i blinde og uden hensyn til den enkelte elevs evner, skriver MetroXpress.

"Der gives lektier for, som eleven ikke kan klare på egen hånd. Det skaber splid i hjemmet, fordi forældrene prøver at hjælpe uden at vide hvordan. Barnet udvikler et negativt syn på skolen og lærer mindre," siger Adam Valeur Hansen, der har skrevet cand.pæd.-speciale om lektier og nu er på vej med en debatbog om emnet.

Ifølge Adam Valeur Hansen skal lærerne give differentierede lektier for - det vil sige lektier, der er skræddersyet til den enkelte elevs evner. Det er dog ofte svært, fordi der er så stor niveauforskel i klasserne. Men så skal lærerne hellere droppe lektierne, siger Adam Valeur Hansen.

Lærerforeningens formand, Anders Bondo Christensen, vil ikke opfordre til at droppe lektier, men han erkender overfor metroXpress, at "lærerne har skudt sig selv i foden", hvis lektielæsningen ender med, at børnene bliver kede af at gå i skole.

[email protected]

Kilde: