Sidste sommer forlød det fra trafikminister Flemming Hansen (K), at stanten ville påbegynde en privatisering af DSB i 2008. Men i dagens Børsen erkender ministeren, at planerne meget vel kan komme til at trække ud.
"Det kan godt være, at det bliver tvivlsomt. Det vigtigste for mig er ikke et år fra eller til, men at vi får lavet et godt beslutningsgrundlag," udtaler Flemming Hansen.
Og det grundlag kommer man til at vente noget på. Konsulentfirmaet Boston Consulting Group er sat på opgaven med at udarbejde en analyse, men Trafikministeriets ansøgning om midler til analysen er først netop ankommet i Finansudvalget. Dermed forventes rapporten først klar i foråret 2008, og det gør det ifølge Flemming Hansen mere end tvivlsomt, om regeringen når af fremsætte et lovforslag om privatiseringen i næste folketingssamling. Det til trods for, at muligheden for at få en privatisering igennem ser rigtig lovende ud. Blandt andet er Dansk Folkeparti med på vognen.
"Vi vil hellere privatisere i dag end i morgen. Nu bliver vi nødt til at forholde os til, at vi har udliciteret Kystbanestrækningen til DSB/first. Og når man nu er i gang , så er man nødt til at tage det endelige skridt og privatisere DSB. Ellers vil man man køre efter salamimetoden, hvor man skærer mere og mere fra DSB, og det mener jeg ikke holdbart," siger DFs trafikpolitiske ordfører Walter Christophersen.
tjenestemænd er en "kæmpestor knast"
Når konsulentfirmaets rapport er færdig næste år, kan man se frem til endnu et hundeslagsmål, inden man efter planen kan begynde med at salg af 25 procent af aktierne i DSB. Det tyder erfaringerne fra privatiseringen af Banedanmark Enterprise på. Flere kilder peger på, at aftalen fra Banedanmark Enterprise vil blive brugt som model for den kommende DSB-privatisering, men her er forhandlingerne mellem Transportministeriet og Dansk Jernbaneforbund gået helt i stå, da fagforbundet afviser alle forslag til ordninger for tjenestemænds overgang til pension.
"Vi har en kæmpestor knast tilbage, som hedder tjenestemænd. Vi har talt med dem længe - jeg vil ikke sige, at der ikke er fremskridt, men det er meget små skridt i forhandlingerne om Banedanmark Enterprise," siger Flemming Hansen.
[email protected]
"Det kan godt være, at det bliver tvivlsomt. Det vigtigste for mig er ikke et år fra eller til, men at vi får lavet et godt beslutningsgrundlag," udtaler Flemming Hansen.
Og det grundlag kommer man til at vente noget på. Konsulentfirmaet Boston Consulting Group er sat på opgaven med at udarbejde en analyse, men Trafikministeriets ansøgning om midler til analysen er først netop ankommet i Finansudvalget. Dermed forventes rapporten først klar i foråret 2008, og det gør det ifølge Flemming Hansen mere end tvivlsomt, om regeringen når af fremsætte et lovforslag om privatiseringen i næste folketingssamling. Det til trods for, at muligheden for at få en privatisering igennem ser rigtig lovende ud. Blandt andet er Dansk Folkeparti med på vognen.
"Vi vil hellere privatisere i dag end i morgen. Nu bliver vi nødt til at forholde os til, at vi har udliciteret Kystbanestrækningen til DSB/first. Og når man nu er i gang , så er man nødt til at tage det endelige skridt og privatisere DSB. Ellers vil man man køre efter salamimetoden, hvor man skærer mere og mere fra DSB, og det mener jeg ikke holdbart," siger DFs trafikpolitiske ordfører Walter Christophersen.
tjenestemænd er en "kæmpestor knast"
Når konsulentfirmaets rapport er færdig næste år, kan man se frem til endnu et hundeslagsmål, inden man efter planen kan begynde med at salg af 25 procent af aktierne i DSB. Det tyder erfaringerne fra privatiseringen af Banedanmark Enterprise på. Flere kilder peger på, at aftalen fra Banedanmark Enterprise vil blive brugt som model for den kommende DSB-privatisering, men her er forhandlingerne mellem Transportministeriet og Dansk Jernbaneforbund gået helt i stå, da fagforbundet afviser alle forslag til ordninger for tjenestemænds overgang til pension.
"Vi har en kæmpestor knast tilbage, som hedder tjenestemænd. Vi har talt med dem længe - jeg vil ikke sige, at der ikke er fremskridt, men det er meget små skridt i forhandlingerne om Banedanmark Enterprise," siger Flemming Hansen.
[email protected]