Forsøgsordning: Snup nødsporet i myldretiden

Bilister i hovedstadsområdet får som de første i landet mulighed for at benytte nødsporet i myldretiden

Slettet Bruger,

13/01/2009

Bilister i hovedstadsområdet får som de første i landet mulighed for at benytte nødsporet i myldretiden.

Regeringen vil som led i en fem-årig satsning på intelligente trafikløsninger til 600 mio. kr. teste, om kørsel i nødspor er en effektiv måde at løse trængselsproblemer på, skriver Berlingske Tidende.

Ifølge et nyt udspil skal forsøget indledes på Helsingørmotorvejen på strækningen mellem Isterødvej og Nærum og måske også på Motorring 3, der efter en ombygning er forberedt til kørsel i nødspor. Og på lidt længere sigt er det hensigten at fortsætte ind mod Hans Knudsens Plads, der er porten nordfra til København.

"Helsingørmotorvejen er oplagt til forsøg med kørsel i nødspor, da der er en meget stor trafikbelastning i myldretiden. Og det er mit klare mål, at man med tiden skal have en sammenhængende, intelligent styring af trafikken ind til - og rundt om - København. Det forudsætter, at nødsporene kan bære trafikken og hurtigt kan ryddes, når de skal bruges til den oprindelige funktion," siger transportminister Lars Barfoed.

Erfaringer fra Holland viser, at knap hver fjerde bilist vælger at køre i nødsporet, når det er åbent. Det gav en øget kapacitet på 40 pct. - eller 5.000 ekstra køretøjer i timen. Derudover blev gennemsnitsfarten øget med 10 pct. samtidig med, at antallet af ulykker faldt. Og flere trafikforskere samt bilistorganisationen FDM anbefaler forsøget.

"Ved bl.a. at inddrage nødspor i myldretiden får man øget kapacitet, en mere glidende transport og en bedre oplevelse. Derfor er det rigtig positivt, at regeringen nu lægger op til en satsning på det her," siger FDM's adm. direktør Thomas Møller Thomsen til Berlingske Tidende.

[email protected]

Kilde: