Lærere oplever i stigende grad at blive inddraget i børnenes opdragelse. De bliver f.eks. bedt om hjælp til at få barnet til at spise ordentligt, at tage med til tante Oda i weekenden eller tage ordentligt tøj på.
Det viser en interviewundersøgelse foretaget af cand.mag. i kommunikation og psykologi Jon Kristian Lange og gengivet i bogen "Det Nye Ansvar", skriver Kristeligt Dagblad.
Bogen bygger på interviews med lærere og forældre på en række skoler, hvor Jon Kristian Lange har fungeret som konfliktmægler. Og på den baggrund vurderer han, at cirka to til fem procent af forældre med skolebørn konstant udliciterer deres daglige konflikter med børnene. Og antallet er stigende.
"Alle forældre udliciterer indimellem deres problemer til andre, men der er en ny type forældre, der konsekvent vælter de hjemlige konflikter over på læreren," siger Jon Kristian Lange til Kristeligt Dagblad.
Ifølge Jon Kristian Lange skyldes ændringen, at forældre i højere grad mener, at skolen er medansvarlig for børnenes opdragelse.
"Skolen er i mange forældres øjne blevet et serviceorgan. Det er kommet så vidt, at jeg stadig oftere hører forældre spørge, om skolen ikke kan indføre fleksible mødetider, så barnet nogle gange møder klokken 8, andre gange 9.30, alt efter hvad der passer familierytmen bedst. Det kan selvsagt ikke hænge sammen i praksis, men det er ikke alle, der forstår det," siger han.
[email protected]
Det viser en interviewundersøgelse foretaget af cand.mag. i kommunikation og psykologi Jon Kristian Lange og gengivet i bogen "Det Nye Ansvar", skriver Kristeligt Dagblad.
Bogen bygger på interviews med lærere og forældre på en række skoler, hvor Jon Kristian Lange har fungeret som konfliktmægler. Og på den baggrund vurderer han, at cirka to til fem procent af forældre med skolebørn konstant udliciterer deres daglige konflikter med børnene. Og antallet er stigende.
"Alle forældre udliciterer indimellem deres problemer til andre, men der er en ny type forældre, der konsekvent vælter de hjemlige konflikter over på læreren," siger Jon Kristian Lange til Kristeligt Dagblad.
Ifølge Jon Kristian Lange skyldes ændringen, at forældre i højere grad mener, at skolen er medansvarlig for børnenes opdragelse.
"Skolen er i mange forældres øjne blevet et serviceorgan. Det er kommet så vidt, at jeg stadig oftere hører forældre spørge, om skolen ikke kan indføre fleksible mødetider, så barnet nogle gange møder klokken 8, andre gange 9.30, alt efter hvad der passer familierytmen bedst. Det kan selvsagt ikke hænge sammen i praksis, men det er ikke alle, der forstår det," siger han.
[email protected]