Når det offentlige svigter, må private kræfter træde til. Det har Marianne Lyngbirk taget konsekvensen af, og har startet en privat sommerskole for børn, som ikke har lært at læse eller regne ordentligt i folkeskolen.
"Jeg har haft en dreng i 9. klasse i et længere forløb. Han kunne ikke sige to ord sammenhængende på engelsk, da jeg startede med ham. Egentlig kunne han godt, men der havde bare aldrig rigtig været tid og plads til at få ham til at åbne sig i skolen. Han endte med at få et ni-tal," siger hun til Berlingske Tidende.
Marianne Lyngbirk har arbejdet som speciallærer i folkeskolen i syv år, men kunne til sidst ikke holde det ud.
"Det fungerede ikke godt. Timerne i specialcentret blev aflyst, og det var ikke bare engang imellem. Op imod halvdelen af timerne blev droppet, fordi vi speciallærere skulle ud og være vikarer, når der manglede en lærer i en af klasserne. Hvis man undrer sig over, at specialundervisningen ikke virker, er det ikke så underligt. Hvis jeg var forælder til et af de børn, ville jeg være desperat, for de får ikke den hjælp, de har behov for," fortæller Marianne Lyngbirk.
"Det er i afmagt, jeg er begyndt som privatlærer."
Nu har hun startet sin egen privatlærervirksomhed, Mary Poppins, i hjemmet i Husum. Her er hendes sommerundervisning sidste udvej for forældre, hvis børn er blevet svigtet af den folkeskole, som de finansierer over skattebiletten.
"Det er i afmagt, jeg er begyndt som privatlærer. Jeg ved, hvad der skal til for at hjælpe børnene, og det er frygteligt, at de ikke får den nødvendige hjælp," udtaler Marianne Lyngbirk.
Selvom Danmark har en af verdens dyreste folkeskoler, klarer danske elever sig i bedste fald middelmådigt. I 1991 blev danske skolebørn nummer 24 ud af 27 lande i en international læseundersøgelse, mens det blev til gennemsnitlige placeringer i OECDs PISA-undersøgelser i både 2000 og 2003.
mkr
"Jeg har haft en dreng i 9. klasse i et længere forløb. Han kunne ikke sige to ord sammenhængende på engelsk, da jeg startede med ham. Egentlig kunne han godt, men der havde bare aldrig rigtig været tid og plads til at få ham til at åbne sig i skolen. Han endte med at få et ni-tal," siger hun til Berlingske Tidende.
Marianne Lyngbirk har arbejdet som speciallærer i folkeskolen i syv år, men kunne til sidst ikke holde det ud.
"Det fungerede ikke godt. Timerne i specialcentret blev aflyst, og det var ikke bare engang imellem. Op imod halvdelen af timerne blev droppet, fordi vi speciallærere skulle ud og være vikarer, når der manglede en lærer i en af klasserne. Hvis man undrer sig over, at specialundervisningen ikke virker, er det ikke så underligt. Hvis jeg var forælder til et af de børn, ville jeg være desperat, for de får ikke den hjælp, de har behov for," fortæller Marianne Lyngbirk.
"Det er i afmagt, jeg er begyndt som privatlærer."
Nu har hun startet sin egen privatlærervirksomhed, Mary Poppins, i hjemmet i Husum. Her er hendes sommerundervisning sidste udvej for forældre, hvis børn er blevet svigtet af den folkeskole, som de finansierer over skattebiletten.
"Det er i afmagt, jeg er begyndt som privatlærer. Jeg ved, hvad der skal til for at hjælpe børnene, og det er frygteligt, at de ikke får den nødvendige hjælp," udtaler Marianne Lyngbirk.
Selvom Danmark har en af verdens dyreste folkeskoler, klarer danske elever sig i bedste fald middelmådigt. I 1991 blev danske skolebørn nummer 24 ud af 27 lande i en international læseundersøgelse, mens det blev til gennemsnitlige placeringer i OECDs PISA-undersøgelser i både 2000 og 2003.
mkr