JBS' reklamekampagne "Men don't want to look at naked men" blev decimeret forleden. Undertøjsfirmaet måtte trække en række fotos tilbage af sygeplejersker, nonner, stuepiger efter massive protester fra en række af landets største fagforbund. Selv om de fik opfyldt deres krav er HK og 3F dog fortsat ikke tilfredse. Sammen med Kvinderådet efterlyser de en øget etik i reklamebranchen. Det skriver HK's elektroniske nyhedsbrev.
"Det er fint, at JBS ikke længere vil udstille eksakte faggrupper, men det er ikke fint, at de stadig udstiller kvinder. For så er deres kvindesyn jo ikke ændret, og de bruger stadig stereotyper. Når man fremstiller kvinder på den måde, så siger man, at det er sådan, mænd vil se kvinder. Så de udstiller jo også mænd. For er det virkelig den måde, alle mænd gerne vil se kvinder på?" spørger Randi Iversen, forkvinde i Kvinderådet.
I modstrid med FN-konventioner
JBS' reklamekampagne består nu af fagneutrale kvinder i velkendte mandesituationer. Et billede viser en kvinde i boxershorts med øl i den ene hånd og fjernbetjening i den anden og et andet en læsende toiletbesørger. Og det er altså krænkende, overtræder grænsen for god markedsføringsskik og er sågar i modstrid med FN´s konventioner imod diskrimination, mener Randi Iversen.
"Det er jo virkelig diskrimination, når man fremstiller kvinder på måder, der sætter dem i bås. Jeg synes, man igen må protestere og klage til forbrugerombudsmanden," siger Kvinderådets forkvinde til HK's nyhedsbrev.
På HK's hjemmeside kan man se deres bud på, hvordan JBS's tilbageværende reklamekampagne kan afdiskrimineres. På tre af fire billeder kan man i HK-versionen kun se modellens ansigt.
[email protected]
"Det er fint, at JBS ikke længere vil udstille eksakte faggrupper, men det er ikke fint, at de stadig udstiller kvinder. For så er deres kvindesyn jo ikke ændret, og de bruger stadig stereotyper. Når man fremstiller kvinder på den måde, så siger man, at det er sådan, mænd vil se kvinder. Så de udstiller jo også mænd. For er det virkelig den måde, alle mænd gerne vil se kvinder på?" spørger Randi Iversen, forkvinde i Kvinderådet.
I modstrid med FN-konventioner
JBS' reklamekampagne består nu af fagneutrale kvinder i velkendte mandesituationer. Et billede viser en kvinde i boxershorts med øl i den ene hånd og fjernbetjening i den anden og et andet en læsende toiletbesørger. Og det er altså krænkende, overtræder grænsen for god markedsføringsskik og er sågar i modstrid med FN´s konventioner imod diskrimination, mener Randi Iversen.
"Det er jo virkelig diskrimination, når man fremstiller kvinder på måder, der sætter dem i bås. Jeg synes, man igen må protestere og klage til forbrugerombudsmanden," siger Kvinderådets forkvinde til HK's nyhedsbrev.
På HK's hjemmeside kan man se deres bud på, hvordan JBS's tilbageværende reklamekampagne kan afdiskrimineres. På tre af fire billeder kan man i HK-versionen kun se modellens ansigt.
[email protected]