Danskerne bruger mindre tid foran fjernsynsskærmen i
Danmarks Radios selskab. Når man sammenligner 1. halvår af 2007 med 1. halvår
af 2006, er DR-kiggeriet for de 10-19-årige faldet med 14,80 procent. Men det er
ikke kun de unge, som svigter DR. Også blandt folk i tredserne er den tid, der
bliver brugt på at se DR-programmer, faldet med 14,40 procent. For de
20-29-årige er tallet 13,30 procent, viser tal fra TNS Gallup
TV Meter ifølge Jyllands-Posten.
Men underdirektør i DR Medie, Merethe Eckhardt, er ikke bekymret.
"Det må vi tage ad notam og håbe, at vi kan gøre det bedre. Lige
nu glæder vi os over, at det går rigtig godt. Vi satser også på, at det lykkes
os at være til stede, der hvor danskerne er med vores sommersatsninger," siger hun.
Fremgang for TV3
I gennemsnit faldt det samlede tv-forbrug for aldersgruppen
15-50 år med 5 procent i perioden mellem 1. halvår af 2006 og 1. halvår af
2007. Men værst er det gået ud over DR. Både TV2 og fodboldgiganten TV3 har
haft fremgang. Hos TV3 og TV3+ har man haft det bedste seer-forår siden 2002,
og i tidsrummet 18-20 er kanalerne gået frem med over 50 procent.
"Det skyldes flere ting. En årsag er formentlig, at vi har
kørt med en stram planlægning med faste sendetidspunkter for film og serier. Det
holder seerne fast, og samtidig har vi haft succes med vores egenproduktion af underholdningsprogrammer," fortæller TV3-direktør, Jesper Grønholdt, i Jyllands-Posten.