Regeringsprogrammer ender ofte med at have den stik modsatte effekt end tilsigtet. Således er EU's biobrændstofsprogram, iværksat for at begrænse CO2-udledningen, faktisk med til forværre klimasituationen. Det beretter Politiken.
Europæiske vinbønder producerer hvert år omkring 500 mio. liter vin, der er så dårlig, at ingen vil drikke den. Heldigvis for vinbønderne står EU-komissionen parat til at opkøbe vinen, hvilket koster europæiske skatteydere mere end tre milliarder kroner om året. Vinen bliver ikke drukket, men i stedet lavet om til bioethanol - alkohol - der sælges som biobenzin i det meste af Europa.
Miljøskadelig biobenzin
Men biobenzinen er overhovedet ikke grøn. Beregninger fra det svenske universitet KTH viser, at det kræver store mængder gas og olie at fremstille vin i f.eks. Bordeaux-området. Derudover skal der også bruges energi til at omdanne vinen til biobrændstof.
Summa summarum er, at det koster, hvad der CO2-udledningsmæssigt svarer til 7,7 liter benzin, hver gang der skal laves 1 liter "grøn" biobenzin.
Modstand fra vinlobby
"Du kan stort set ikke forestille dig en mere uøkonomisk måde at lave biobenzin på end ved at dyrke og lave vin, og derefter lave det om til bioethanol," siger landbrugskommissær Mariann Fischer Boels talsmand, Michael Mann, til Politiken.
"Vi betaler den enkelte landmand for at producere en vare, vi dybest set ikke vil have."
Landbrugskommissær Mariann Fischer Boel har foreslået en stor omlægning til støtten, så den i stedet for at gå til at producere dårlig vin skal bruges til at forbedre kvaliteten af den vin, bønderne laver. Denne reform er dog allerede nu ved at blive udvandet efter pres fra middelhavslandenes vinlobby.
[email protected]
Europæiske vinbønder producerer hvert år omkring 500 mio. liter vin, der er så dårlig, at ingen vil drikke den. Heldigvis for vinbønderne står EU-komissionen parat til at opkøbe vinen, hvilket koster europæiske skatteydere mere end tre milliarder kroner om året. Vinen bliver ikke drukket, men i stedet lavet om til bioethanol - alkohol - der sælges som biobenzin i det meste af Europa.
Miljøskadelig biobenzin
Men biobenzinen er overhovedet ikke grøn. Beregninger fra det svenske universitet KTH viser, at det kræver store mængder gas og olie at fremstille vin i f.eks. Bordeaux-området. Derudover skal der også bruges energi til at omdanne vinen til biobrændstof.
Summa summarum er, at det koster, hvad der CO2-udledningsmæssigt svarer til 7,7 liter benzin, hver gang der skal laves 1 liter "grøn" biobenzin.
Modstand fra vinlobby
"Du kan stort set ikke forestille dig en mere uøkonomisk måde at lave biobenzin på end ved at dyrke og lave vin, og derefter lave det om til bioethanol," siger landbrugskommissær Mariann Fischer Boels talsmand, Michael Mann, til Politiken.
"Vi betaler den enkelte landmand for at producere en vare, vi dybest set ikke vil have."
Landbrugskommissær Mariann Fischer Boel har foreslået en stor omlægning til støtten, så den i stedet for at gå til at producere dårlig vin skal bruges til at forbedre kvaliteten af den vin, bønderne laver. Denne reform er dog allerede nu ved at blive udvandet efter pres fra middelhavslandenes vinlobby.
[email protected]