Der er ikke meget service fra Udlændingeservice. Sådan lyder klagen fra flere store danske virksomheder, der er trætte af udlændingemyndighedernes lange ventetider. Det skriver Politiken.
Senest var det Forskningscenter Risø, der har måttet tage afsked med en højt kvalificeret ph.d.-studerende fra Pakistan, hvis kone ikke kunne få midlertidig opholdstilladelse.
"Det er jo ikke særlig rart at behandle folk på den måde, og man risikerer jo, at det rygtes, så kvalificerede udlændinge ikke vil komme til Danmark," siger chefen for Risøs Afdeling for Brændselsceller og Faststofkemi, Søren Linderoth, til Politiken.
Lang sagsbehandling
Også hos medicingiganten Novo efterspørger man mere fleksibilitet fra embedsmændene i Udlændingeservice.
"Jeg vil meget gerne understrege, at vi ikke ønsker særbehandling. Men vi finder ofte, at sagsbehandlingen er uforståelig lang, selv om vi sender en sag, som er fuldt belyst og dokumenteret," siger Novos globale personalechef, Lars Christian Lassen.
"Hvilket problem?"
Efter at være blevet forelagt virksomhedernes og forskningsinstitutionernes kritik svarer Udlændingeservice skriftligt til Politiken, at styrelsen "har aftalt at mødes med nogle af de nævnte virksomheder for at finde ud af, om der overhovedet er et problem."
"Det er helt rigtigt, at vi tidligere har haft et stort efterslæb på bl.a. forskerområdet, men det er slet ikke situationen i dag," skriver centerdirektør Inge Bruhn Thomsen i sit svar til Politiken.
[email protected]
Senest var det Forskningscenter Risø, der har måttet tage afsked med en højt kvalificeret ph.d.-studerende fra Pakistan, hvis kone ikke kunne få midlertidig opholdstilladelse.
"Det er jo ikke særlig rart at behandle folk på den måde, og man risikerer jo, at det rygtes, så kvalificerede udlændinge ikke vil komme til Danmark," siger chefen for Risøs Afdeling for Brændselsceller og Faststofkemi, Søren Linderoth, til Politiken.
Lang sagsbehandling
Også hos medicingiganten Novo efterspørger man mere fleksibilitet fra embedsmændene i Udlændingeservice.
"Jeg vil meget gerne understrege, at vi ikke ønsker særbehandling. Men vi finder ofte, at sagsbehandlingen er uforståelig lang, selv om vi sender en sag, som er fuldt belyst og dokumenteret," siger Novos globale personalechef, Lars Christian Lassen.
"Hvilket problem?"
Efter at være blevet forelagt virksomhedernes og forskningsinstitutionernes kritik svarer Udlændingeservice skriftligt til Politiken, at styrelsen "har aftalt at mødes med nogle af de nævnte virksomheder for at finde ud af, om der overhovedet er et problem."
"Det er helt rigtigt, at vi tidligere har haft et stort efterslæb på bl.a. forskerområdet, men det er slet ikke situationen i dag," skriver centerdirektør Inge Bruhn Thomsen i sit svar til Politiken.
[email protected]