Danske gymnasielærere har færrest undervisningstimer af alle lærere i OECD-området. Det kan man konkludere efter gårsdagens rapport fra Rambøll Management, der viste at lærerne kun har 1,8 undervisningstime om dagen. Dermed når de op 400 timer året mod OECD-landenes gennemsnit på 661 timer. Det skriver Politiken.
"Man kan da godt stille spørgsmålstegn ved, om det er en effektiv brug af lærernes ressourcer," siger Ben Jensen, der arbejder som analytiker ved OECD's uddannelsesafdeling til Politiken.
Formanden for de danske gymnasierektorer Peter Kuhlman ville gerne have, at lærerne brugte mere af deres arbejdstid sammen med eleverne. Han ønsker dog ikke "amerikanske tilstande" - i USA, og i øvrigt også i New Zealand, runder lærerne i High School 1.000 undervisningstimer årligt.
"I USA kører lærerne de samme kurser år ud og år ind. 'American History' nr. 1 efter en standardiseret lærebog ... Vi har en langt mere dynamisk undervisning, der udvikler sig hele tiden," siger Peter Kuhlman.
Hos OECD er man enig i, at man ikke nødvendigvis kan sætte lighedstegn mellem flere undervisningstimer og bedre undervisningstimer.
"Det vigtige er, hvad lærerne bruger den øvrige tid til. Hvis de f.eks. vejleder mindre grupper af elever med deres projekter, kan det være rigtig godt. Hvis de bruger tiden til papirarbejde og bureaukrati, er det skidt. Det afgørende er at fokusere på eleverne," siger Ben Jensen til Politiken.
[email protected]
"Man kan da godt stille spørgsmålstegn ved, om det er en effektiv brug af lærernes ressourcer," siger Ben Jensen, der arbejder som analytiker ved OECD's uddannelsesafdeling til Politiken.
Formanden for de danske gymnasierektorer Peter Kuhlman ville gerne have, at lærerne brugte mere af deres arbejdstid sammen med eleverne. Han ønsker dog ikke "amerikanske tilstande" - i USA, og i øvrigt også i New Zealand, runder lærerne i High School 1.000 undervisningstimer årligt.
"I USA kører lærerne de samme kurser år ud og år ind. 'American History' nr. 1 efter en standardiseret lærebog ... Vi har en langt mere dynamisk undervisning, der udvikler sig hele tiden," siger Peter Kuhlman.
Hos OECD er man enig i, at man ikke nødvendigvis kan sætte lighedstegn mellem flere undervisningstimer og bedre undervisningstimer.
"Det vigtige er, hvad lærerne bruger den øvrige tid til. Hvis de f.eks. vejleder mindre grupper af elever med deres projekter, kan det være rigtig godt. Hvis de bruger tiden til papirarbejde og bureaukrati, er det skidt. Det afgørende er at fokusere på eleverne," siger Ben Jensen til Politiken.
[email protected]