Synes du, at den nye bil er lidt dyr? Det er ikke mærkeligt, for Danmark har måske verdens højeste bilskatter. I hvert fald er de meget højere end i de øvrige EU-nabolande, viser en sammenligning, som De Danske Bilimportører offentliggør i den nyudkomne publikation "Vejtransporten i tal og tekst 2007".
I Danmark betaler vi 105 procent registreringsafgift af bilens indkøbspris op til 74.000 kroner. Af den resterende pris skal der lægges 180 procent afgift.
I Holland kan man nøjes med at betale 45,2 procent, og i lande som Sverige, Tyskland og Storbritannien skal man ikke betale registreringsafgift overhovedet.
Samtidig er momsen på biler også højere i Danmark. I tre af landene betaler man mellem 17,5 og 19 procent i moms, mens man i Sverige betaler de samme 25 procent som hos os.
Danske bilejere betalte sidste år 45,4 mia. kr. i bilskatter. Registreringsafgiften gav statskassen et provenu på 23,7 mia. kr. Vægtafgiften og den grønne ejerafgift gav 9,2 mia. kr., mens benzinafgifterne i alt var på 9,3 mia. kr.
[email protected]
I Danmark betaler vi 105 procent registreringsafgift af bilens indkøbspris op til 74.000 kroner. Af den resterende pris skal der lægges 180 procent afgift.
I Holland kan man nøjes med at betale 45,2 procent, og i lande som Sverige, Tyskland og Storbritannien skal man ikke betale registreringsafgift overhovedet.
Samtidig er momsen på biler også højere i Danmark. I tre af landene betaler man mellem 17,5 og 19 procent i moms, mens man i Sverige betaler de samme 25 procent som hos os.
Danske bilejere betalte sidste år 45,4 mia. kr. i bilskatter. Registreringsafgiften gav statskassen et provenu på 23,7 mia. kr. Vægtafgiften og den grønne ejerafgift gav 9,2 mia. kr., mens benzinafgifterne i alt var på 9,3 mia. kr.
[email protected]