Danmark i grammatisk krise

Mangelfuld grammatikundervisning i folkeskolen kombineret med, at studieværter, der i dag er vores vigtigste sproglige forbilleder, selv er dårlige...

Slettet Bruger,

09/02/2008

Mangelfuld grammatikundervisning i folkeskolen kombineret med, at studieværter, der i dag er vores vigtigste sproglige forbilleder, selv er dårlige sprogbrugere. Det er ifølge Peder Skyum Nielsen, sprogprofessor ansat ved Syddansk Universitet, årsagen til grammatikkens sørgelige forfatning herhjemme. Det skriver Kristeligt Dagblad. Professoren er aktuel med en bog, hvor emnet diskuteres.

"Danskernes grammatiske rygrad er ved at degenerere. I årtier har dansk-pædagogikkens slagord været kommunikation, mens grammatik har været ringeagtet," siger Peder Skyum Nielsen til Kristeligt Dagblad.

Hos Dansklærerforeningen erkender man situationen, som man dog ikke vil påtage sig hele ansvaret for. Danskerne er sprogligt dovne og lider af den opfattelse, at grammatik og præcis udtale ikke er vigtigt, mener foreningens næstformand Jens Raahauge.

"Det er svært at etablere et sprog om sprog i Danmark, fordi vi i 1864 tabte halvdelen af vores sprog og siden da har troet, at dansk kommer direkte fra Vorherre. Vi er ét af verdens kun 12 étsprogede lande, og det er en stor svaghed," siger han.

Hos Danmarks Radio erkender man sin medvirken til udviklingen. DR's nye programdirektør Mette Bock har fået sproget som ansvarsområde og fortæller, at hun arbejder på en sprogplan, der skal fremlægges for DR's bestyrelse i næste måned. For DR bør gøre mere.

"I DR er vi nødt til at tage sproget meget alvorligt. Det betyder ikke, at alle medarbejdere skal til at tale som Poul Reumert, men vi skal være bevidste om vores rolle som både sprogbevarere og sprogfornyere," siger Mette Bock til Kristeligt Dagblad.

[email protected]

Kilde: