DSB sænker kvaliteten på Kystbanen

Slettet Bruger,

07/12/2007

Af Thomas Breitenbach Jensen

I løbet af sommeren brugte Banedanmark en kvart milliard kroner på at renovere sporene på Kystbanen. Alligevel kan DSB ikke levere "tog til tiden" og vælger at slække på kvalitetskravene. Det skriver Frederiksborg Amts Avis i dag.

I år indførte DSB en rejsegaranti for pendlere, hvor faste rejsende bliver kompenseret, hvis deres tog er forsinket eller bliver aflyst.

Den garanti har indtil nu været på 92 procent tog til tiden målt over en måned samt en aflysningsprocent på 1.

Til næste år skal DSB blot køre 91 procent af togene til tiden, samtidig med at statsbanerne kan aflyse 4 procent af afgangene, uden at det udløser kompensation til pendlerne.

"Måltallene regnes ud ved at se på, hvordan trafikken har været afviklet set i bakspejlet. Og når vi ser på tallene fra i år, må vi nok sige, at måltallet har været for højt sat," forklarer underdirektør i DSB, Ove Dahl Kristensen.

Ikke tog nok
Men den forklaring holder ikke ifølge konkurrenten Arriva, der også bød på driften af Kystbanen, da den kom i udbud. Men Arrivas bud var med væsentlig flere togsæt end DSB's, forklarer kommunikationsdirektør Jan Wildau til 180Grader.dk.

"Vi har hele tiden sagt, at DSB ikke i fremtiden kan levere den lovede kvalitet på Kystbanen. DSB vandt simpelthen udbuddet med for få tog til, at tingene hænger sammen. Vores beregninger viser, at der mangler adskillige togsæt," siger han til 180Grader.dk

Efter at DSB havde vundet udbuddet om driften af Kystbanen, klagede Arriva og SJ (de svenske jernbaner), der begge havde indsendt bud, over at DSB havde indsendt et urealistisk lavt bud, der ikke kunne opfylde betingelserne i kontrakten, medmindre DSB krydssubsidierede fra andre dele af sin forretning. Klagenævnet for Udbud vurderede dengang, at der ikke var grundlag for klagerne.

[email protected]

Kilde: