DSB har i 2007 overskredet kvoten for forsinkelser. Ifølge aftalen med Transportministeriet skal selskabet sørge for, at 90 pct. af alle afgange i fjern- og regionaltrafikken kører til tiden, mens tallet for S-tog er 95 pct. Men det har det statsejede selskab ikke formået, beretter Ritzau.
DSB har opgjort forsinkelserne for de første 50 uger af 2007, og her fremgår det, at 89,4 pct. af fjern- og regionaltog kørte til tiden, mens 91,4 pct. af S-togene overholdt køreplanen.
Underdirektør i DSB, Ove Dahl Kristensen, erkender, at tallene heller ikke kommer over målsætningen, når årets sidste to uger regnes med. Han understreger dog, at tallene ikke er lige så dårlige som i 2006, og at at fjern- og regionaltrafik er tæt på målsætningen om 90 pct. tog til tiden.
Sidste år betalte DSB 16,4 mio. kr. i bøde til Transportministeriet for manglen på rettidige togafgange. I år er reglerne imidlertid ændret, så kompensationen kommer passagerne til gode gennem den såkaldte rejsetidsgaranti. I årets 10 første måneder har DSB ifølge Ritzau udbetalt 9,5 mio. kr. på den konto.
[email protected]
DSB har opgjort forsinkelserne for de første 50 uger af 2007, og her fremgår det, at 89,4 pct. af fjern- og regionaltog kørte til tiden, mens 91,4 pct. af S-togene overholdt køreplanen.
Underdirektør i DSB, Ove Dahl Kristensen, erkender, at tallene heller ikke kommer over målsætningen, når årets sidste to uger regnes med. Han understreger dog, at tallene ikke er lige så dårlige som i 2006, og at at fjern- og regionaltrafik er tæt på målsætningen om 90 pct. tog til tiden.
Sidste år betalte DSB 16,4 mio. kr. i bøde til Transportministeriet for manglen på rettidige togafgange. I år er reglerne imidlertid ændret, så kompensationen kommer passagerne til gode gennem den såkaldte rejsetidsgaranti. I årets 10 første måneder har DSB ifølge Ritzau udbetalt 9,5 mio. kr. på den konto.
[email protected]