DSB beskyldt for urent trav i kamp om Kystbanen

Slettet Bruger,

20/07/2007

Det kan godt være, at DSB har vundet udliciteringen af den lukrative Kystbane, men det betyder ikke, at passagererne får en ordentlig service. DSB har nemlig ikke budgetteret med nok togsæt, lyder kritikken fra Arriva, der tabte udbuddet sidste måned, da DSB underbød dem med 680 mio. kr.

"DSB har budt med 43 togsæt og en reserve på to procent. Det kan man ikke. Ikke med den køreplan som er fastlagt af udbodsmyndigheden," siger adm. direktør i Arriva Skandinavien, Johnny Hansen, til Berlingske Tidende.

Arriva bød med 49 togsæt for at sikre den optimale kvalitet, og 47 togsæt er ifølge Arrivas beregninger et absolut minimum, hvis køreplanen skal holdes.

"Derfor er DSB's bud i strid med vilkårene for udbud, og DSB burde dømmes ude," siger Johnny Hansen.

Uretmæssig statsstøtte
Arriva har gravet i forholdene omkring DSB's bud, da man har undret sig over, hvordan det statsejede togselskab kunne komme med et bud, der var hele 20 pct. billigere end Arrivas. Og med de færre togset, som DSB har budt ind med, mener Arriva at have fundet forklaringen.

Fra Arrivas side er man nervøs for, at DSB har en plan om at underbyde alle konkurrenter for retten til den lukrative Kystbane, og dernæst få tilført ressourcer andre steder fra for at få tingene til at løbe rundt. Det kunne ske ved at bruge tog fra andre strækninger til at lappe huller i Kystbanedriften.

"En sådan løsning ville være ulovlig, da der selvsagt skal være vandtætte skotter mellem den DSB-virksomhed, der arbejder i fri konkurrence, og det selskab, der stadig lever en beskyttet tilværelse med årlige subsidier på mere end fire mia.," siger Johnny Hansen.

Vil ikke gå ind i diskussion
DSB vil hverken be- eller afkræfte Arrivas udlægning af det antal togsæt, DSB har.

"DSB har naturligvis afgivet et tilbud, der er realistisk, og som hænger sammen. Det skal der ikke herske den mindste tvivl om, og det har udbudsmyndigheden jo også været enige med os i. De Klagenævnet for Udbud i øjeblikket behandler Arrivas klage, vil det ikke være rigtigt af os at gå yderligere ind i den diskussion," siger DSB's økonomidirektør, Bartal Kass.

Ifølge Berlingske Tidende mener flere kilder i branchen, at en eventuel forskel mellem antallet af reservetogssæt mellem DSB og Arriva skyldes, at man fra Arrivas side har lagt større vægt på kvalitet på bekostning af pris, end DSB har.

Trafikstyrelsen, der afgjorde udbuddet af Kystbanen til fordel for DSB, vil ikke kommentere sagen, så længe Arrivas klage bliver behandlet i Klagenævnet for Udbud.

[email protected]

Kilde: